Musikteori – komposition - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet musikteori – komposition på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Musikalisk analys

  • Fördjupning i harmonilära, satslära och formlära.
  • Stilstudier i komposition inom olika musikgenrer och av konceptuella kompositionsprinciper.
  • Analys av och diskussion om olika musikstilars uppbyggnad och specifika stildrag.
  • Analys och tolkning av konstnärliga kvaliteter, däribland musikaliskt resultat, form och struktur.

Komposition och arrangering

  • Tillämpning av musikteori i kompositions- och arrangeringspraxis, till exempel för sammanhanget relevant notation och begreppsanvändning.
  • Notation och notläsning av musik i valda musikgenrer.
  • Fördjupning i någon eller några kompositionsprinciper.
  • Komposition och arrangering av flerstämmig instrumental och vokal musik i olika genrer samt fördjupning i vald genre.
  • Konstnärlig kreativitet och skapande i experiment med och bearbetning av musikaliskt material inom valt område.
  • Praktisk tillämpning av gehör, till exempel hur gehörsmässiga överväganden kan göras vid komposition och arrangering.
  • Användning av olika verktyg för komposition och notskrift samt av musikteknisk utrustning vid musikskapande.
  • Instrumentation. Instrument och rösters klang, funktion och användning inom olika genrer och stilar.
  • Textbehandling, rytmisering och tonsättning av text.

Samarbete och ramar

  • Samarbete i musikskapande, till exempel mellan kompositör, musiker och uppdragsgivare.
  • Arbete efter givna ramar, till exempel teman och tid.
  • Metoder för att komma i gång med, fortsätta med och avsluta sitt skrivande.
  • Konstruktiv återkoppling på andras kompositioner samt bearbetning av egna kompositioner utifrån återkoppling.
  • Upphovsrättslagen, däribland hur rättigheter för musik kan skyddas.
  • Arbetsmiljöfrågor relevanta för musikskapare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om harmonilära, satslära och formlära.

Eleven skriver och läser noter med viss skicklighet.

Eleven komponerar och arrangerar musik med viss skicklighet och med konstnärlig kvalitet.

Eleven använder med viss säkerhet olika verktyg i musikskapande.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven arbetar enskilt och med andra efter givna ramar på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om harmonilära, satslära och formlära.

Eleven skriver och läser noter med god skicklighet.

Eleven komponerar och arrangerar musik med god skicklighet och med konstnärlig kvalitet.

Eleven använder med säkerhet olika verktyg i musikskapande.

Eleven visar goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven arbetar enskilt och med andra efter givna ramar på ett fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om harmonilära, satslära och formlära.

Eleven skriver och läser noter med mycket god skicklighet.

Eleven komponerar och arrangerar musik med mycket god skicklighet och med konstnärlig kvalitet.

Eleven använder med god säkerhet olika verktyg i musikskapande.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven arbetar enskilt och med andra efter givna ramar på ett väl fungerande sätt.

Nivå 1

MUSE1000X 100 poäng