Musik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet musik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande, instudering och kommunikation

  • Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik med röst eller instrument.
  • Musikaliska uttryck, däribland frasering, dynamik och rytmik.
  • Repertoar och begrepp i olika musikstilar och genrer.
  • Enkla improvisationsmoment, till exempel ornament och utsmyckningar.
  • Metoder för instudering individuellt och i grupp.
  • Kommunikation och samspel vid repetitioner och framträdanden.
  • Principer för att möta en publik samt metoder för mental träning i samband med och inför framträdande.

Musikens verktyg och funktioner

  • Musikens beståndsdelar och stilistiska betydelse.
  • Musikteoretiska kopplingar till praktiskt musicerande, däribland samband mellan notbild, ton- och taktart och gehör.
  • Instrumentets och röstens grundläggande egenskaper, funktion och kvaliteter. Grundläggande metoder för röstvård.
  • Musikskapande och bearbetning av musikaliskt material, till exempel val av instrumentering, kompstil och musikalisk form.
  • Rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.

Arbetsmiljö och utrustning

  • Hantering av musikteknisk utrustning samt digital bearbetning av musikaliskt material.
  • God arbetsmiljö vid musikutövning, däribland ergonomi och behovet av rörelse samt hörselvård, akustik, belysning och säkerhet vid sceniskt arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar med viss säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikinstudering.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.

Eleven beskriver översiktligt röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven skapar musik med godtagbar musikalisk kvalitet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikteknisk utrustning och för enkla resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven visar goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar goda kunskaper om musikinstudering.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med säkerhet.

Eleven beskriver utförligt röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven skapar musik med god musikalisk kvalitet.

Eleven visar goda kunskaper om musikteknisk utrustning och för utvecklade resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med god säkerhet efter noter och på gehör och använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikinstudering.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt olika metoder för röstvård.

Eleven skapar musik med mycket god musikalisk kvalitet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikteknisk utrustning och för välutvecklade resonemang om vad en god arbetsmiljö vid musikutövning är.

Nivå 1

MUSI1000X 100 poäng