Naturbruk omfattar olika verksamheter för produktion av varor och tjänster. Ämnet naturbruk är en introduktion till naturbrukets arbetsmiljöer med växter, djur, natur och skog samt yrken inom dessa områden. För att öka förståelsen av dagens naturbruk och dess roll inom hållbar utveckling omfattar ämnet även naturbrukets historiska utveckling.
Undervisningen i ämnet naturbruk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om naturbrukets olika miljöer och branscher samt deras förutsättningar och villkor. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturbrukets produkter och tjänster samt om hur naturbruket kan bidra till att både främja och skapa en hållbar utveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av naturbrukets betydelse för samhällsutvecklingen i ett historiskt och globalt perspektiv.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att utföra praktiska arbetsuppgifter inom naturbrukets olika områden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla tilltro till den egna arbetsförmågan och därigenom stimulera elevernas nyfikenhet och intresse att lära sig nya saker. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att välja arbetsmetoder, verktyg och utrustning för olika uppgifter samt att lösa problem och samverka med andra.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur val av arbetsmetoder och arbetssätt kan påverka ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete och säkerhetsfrågor ska därför ha en central plats i undervisningen, liksom frågor om arbetsvillkor, rättigheter och skyldigheter i arbetslivet.
Genom kontakter med naturbrukets olika arbetsmiljöer ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av naturbrukets roll i samhället. I detta ingår frågor om jämställdhet och föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt inom naturbruk samt om alla människors möjligheter att delta i arbetslivet på lika villkor. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla praktiska färdigheter i att utföra arbetsuppgifter med växter, djur, natur eller skog på ett etiskt och ansvarsfullt sätt och med miljömässigt hållbara arbetsmetoder.
Undervisningen i ämnet naturbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om naturbrukets olika arbetsmiljöer och om yrkesområden inom naturbruket.
- Kunskaper om naturbrukets produkter och tjänster samt om naturbrukets historiska utveckling.
- Förmåga att reflektera över naturbrukets betydelse för att främja en hållbar samhällsutveckling och samspelet mellan människa och natur.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom naturbrukets olika områden på ett etiskt, hållbart och säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken och arbetsuppgifter.
Eleven redogör översiktligt för produkter och tjänster samt för naturbrukets historiska utveckling.
Eleven för enkla resonemang om hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling.
Eleven följer arbetsinstruktioner, väljer lämpliga verktyg och redskap samt utför arbetsuppgifter på ett etiskt och säkert sätt. Eleven tar ansvar för materiella värden och för miljön i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Eleven gör enkla riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken och arbetsuppgifter.
Eleven redogör utförligt för produkter och tjänster samt för naturbrukets historiska utveckling.
Eleven för utvecklade resonemang om hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling.
Eleven följer arbetsinstruktioner, väljer lämpliga verktyg och redskap samt utför arbetsuppgifter på ett etiskt och säkert sätt. Eleven tar ansvar för materiella värden och för miljön i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Eleven gör utvecklade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken och arbetsuppgifter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produkter och tjänster samt för naturbrukets historiska utveckling.
Eleven för välutvecklade resonemang om hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling.
Eleven följer arbetsinstruktioner, väljer lämpliga verktyg och redskap samt utför arbetsuppgifter på ett etiskt och säkert sätt. Eleven tar ansvar för materiella värden och för miljön i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Eleven gör välutvecklade riskbedömningar och vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder.