Natur- och landskapsvård - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet natur- och landskapsvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kulturlandskapets historiska framväxt. Påverkan av till exempel växtanvändning, brukningsmetoder, användning av maskiner och redskap, djurhållning samt bebyggelse.
  • Begreppet ekosystemtjänster.
  • Hur betesdjur och olika skötselåtgärder i kulturlandskapet kan främja biologisk mångfald och hållbar utveckling.
  • Skyddsvärda natur- och kulturmiljöer, till exempel ängsmarker och betesmarker, strandängar, skogsmarker, våtmarker och fornminnen.
  • Estetiska och upplevelsemässiga värden i landskapet.
  • Växter och djur i olika kulturmiljöer, till exempel strandängar, hag- och ängsmarker samt skogsmarker.
  • Biotopinventeringar samt metoder för biotopvård och biotoprestaurering.
  • Tolkning av planer för natur- och landskapsvård.
  • Skötselmetoder och arbete med natur- och landskapsvård, till exempel röjning av natur- och kulturmiljöer, skötsel av våtmarker, lieslåtter och stängsling.
  • Val och användning av teknisk utrustning i samband med natur- och landskapsvård.
  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet.
  • Brand och brandförebyggande åtgärder i samband med natur- och landskapsvård.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn i samband med natur- och landskapsvård.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller skydd av natur- och kulturmiljöer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för kulturlandskapet och dess historiska framväxt. Dessutom redogör eleven översiktligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.

Eleven identifierar med viss säkerhet skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.

Eleven använder planer för natur- och landskapsvård och utför med visst handlag arbetsuppgifter inom natur- och landskapsvård. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet skötselmetoder. Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller natur-, kultur- och landskapsvård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för kulturlandskapet och dess historiska framväxt. Dessutom redogör eleven utförligt för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.

Eleven identifierar med säkerhet skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.

Eleven använder planer för natur- och landskapsvård och utför med gott handlag arbetsuppgifter inom natur- och landskapsvård. I arbetet väljer eleven med säkerhet skötselmetoder. Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller natur-, kultur- och landskapsvård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för kulturlandskapet och dess historiska framväxt. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betesdjurs och skötselmetoders betydelse för landskapsbilden och den biologiska mångfalden.

Eleven identifierar med god säkerhet skyddsvärda växt- och djurarter i kulturlandskapet.

Eleven använder planer för natur- och landskapsvård och utför med mycket gott handlag arbetsuppgifter inom natur- och landskapsvård. I arbetet väljer eleven med god säkerhet skötselmetoder. Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller natur-, kultur- och landskapsvård.

Nivå 1

NATL1000X 100 poäng