Ämnet nätverks- och kommunikationstjänster behandlar teknik och komponenter inom nätverksuppbyggnad. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet nätverks- och kommunikationstjänster ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i hur olika typer av nätverk byggs, konfigureras och underhålls med hänsyn tagen till såväl säkerhet som ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om nätverks funktionssätt och primära beståndsdelar. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om nätverksarkitekturer och datakommunikation.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att hantera och konfigurera nätverkskomponenter utifrån givna krav eller fastslagna rutiner. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att förebygga, upptäcka, analysera och åtgärda problem, i mindre eller större organisationer.

I undervisningen ska tänkbara möjligheter och risker med teknikens användning behandlas. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt vilka ekonomiska, miljö- och säkerhetsmässiga överväganden som kan uppstå i arbetet med nätverks- och kommunikationstjänster. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom nätverksteknik.

Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och innehålla verklighetsnära situationer.

Undervisningen i ämnet nätverks- och kommunikationstjänster ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika nätverksarkitekturer, protokoll och standarder inom datakommunikation.
  • Kunskaper om hur krav på stabilitet och säkerhet kan tillgodoses i uppbyggnaden av nätverk.
  • Förmåga att installera, konfigurera och underhålla olika typer av nätverk utifrån givna förutsättningar.
  • Förmåga att förebygga, upptäcka och hantera problem i nätverk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om nätverksarkitekturer, protokoll och standarder inom datakommunikation.

Eleven resonerar övergripande om hur krav på stabilitet och säkerhet kan tillgodoses i uppbyggnaden av olika nätverk.

Eleven installerar, konfigurerar och underhåller med säkerhet olika typer av nätverk utifrån givna förutsättningar.

Eleven förebygger, upptäcker, analyserar och hanterar med säkerhet problem i nätverk.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om nätverksarkitekturer, protokoll och standarder inom datakommunikation.

Eleven resonerar utförligt om hur krav på stabilitet och säkerhet kan tillgodoses i uppbyggnaden av olika nätverk.

Eleven installerar, konfigurerar och underhåller med god säkerhet olika typer av nätverk utifrån givna förutsättningar.

Eleven förebygger, upptäcker, analyserar och hanterar med god säkerhet problem i nätverk.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om nätverksarkitekturer, protokoll och standarder inom datakommunikation.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om hur krav på stabilitet och säkerhet kan tillgodoses i uppbyggnaden av olika nätverk.

Eleven installerar, konfigurerar och underhåller med mycket god säkerhet olika typer av nätverk utifrån givna förutsättningar.

Eleven förebygger, upptäcker, analyserar och hanterar med mycket god säkerhet problem i nätverk.