Ämnet pedagogiskt arbete har sin grund i pedagogik och didaktik med fokus på lärandets praktik och tar sin utgångspunkt i den pedagogiska yrkesverksamheten. Ämnet behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller inom pedagogiska verksamheter samt verksamheternas roll i samhället.
Undervisningen i ämnet pedagogiskt arbete ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika pedagogiska verksamheter och aktiviteter samt förmåga att arbeta utifrån en demokratisk värdegrund. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om samspelets och skapandets betydelse för människors lärande. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra olika aktiviteter på ett pedagogiskt, säkert och ergonomiskt sätt samt att utvärdera och dokumentera aktiviteterna. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur intresse för hållbar utveckling kan stimuleras i olika aktiviteter.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor utifrån ett etiskt, jämställt och inkluderande förhållningssätt. Undervisningen ska bidra till att eleverna förbereds för ett aktivt deltagande i samhället genom att utveckla deras förmåga att göra underbyggda ställningstaganden och bemöta andras åsikter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att skapa goda villkor för människors lärande och växande samt att på ett pedagogiskt sätt stödja och stimulera språkutveckling. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om förebyggande arbete för säkerhet samt om åtgärder vid olycksfall. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen och eleverna ska vid olika tillfällen ges möjlighet att välja både arbetsformer och innehåll i pedagogiska verksamheter. Undervisningen ska lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt och lösningsfokuserat utföra arbetsuppgifter. Därigenom ska deras kreativitet, innovationstänkande och lust att omsätta idéer i praktisk handling stimuleras. Genom fältstudier och medverkan i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av pedagogiska sammanhang. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet och centrala begrepp samt egna och andras handlingar och attityder i olika pedagogiska sammanhang.
Undervisningen i ämnet pedagogiskt arbete ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika pedagogiska verksamheter och aktiviteter samt om samspelets och skapandets betydelse för människors lärande och växande.
- Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika aktiviteter inom området.
- Förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att kommunicera och samverka för att bemöta och pedagogiskt leda människor i olika situationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika pedagogiska verksamheter och aktiviteter och redogör översiktligt för samspelets och skapandets roll och betydelse för lärande och växande.
Eleven planerar och genomför olika pedagogiska aktiviteter med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett enkelt sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika pedagogiska verksamheter och aktiviteter och redogör utförligt för samspelets och skapandets roll och betydelse för lärande och växande.
Eleven planerar och genomför olika pedagogiska aktiviteter med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett utvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt sätt med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika pedagogiska verksamheter och aktiviteter och redogör utförligt och nyanserat för samspelets och skapandets roll och betydelse för lärande och växande.
Eleven planerar och genomför olika pedagogiska aktiviteter med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett välutvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar samt leder andra på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet.