Ämnet politik och hållbar utveckling är tvärvetenskapligt och belyser begreppet hållbar utveckling ur såväl ekonomisk som social och miljömässig synvinkel på lokal, regional och global nivå. I ämnet behandlas frågor om miljöutmaningar, hushållning av naturresurser, ekosystemens bärkraft och miljöpolitik. Ämnet behandlar också samspelet mellan människan och hennes omgivning.
Undervisningen i ämnet politik och hållbar utveckling ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av de förutsättningar, drivkrafter och värden som ligger till grund för arbete med miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förståelse av olika handlingsalternativ och deras konsekvenser samt ge dem möjlighet att reflektera över sambanden mellan livsstil och hållbar utveckling. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om nationella och internationella överenskommelser och bestämmelser inom området. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika orsaker till intressekonflikter i arbetet med hållbar utveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till olika politiska ställningstaganden som rör hållbarhet. Undervisningen ska även stimulera elevernas intresse och nyfikenhet för frågor som behandlar politik om hållbar utveckling.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda begrepp, teorier och modeller i analys av lokala, regionala och globala hållbarhetsfrågor. Eleverna ska också ges möjlighet till ett undersökande arbetssätt samt att genomföra praktiska fallstudier.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att söka och värdera information från olika källor. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera kunskaper och uppfattningar om politik och hållbar utveckling, både muntligt och skriftligt.
Undervisningen i ämnet politik och hållbar utveckling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika förutsättningar och möjligheter för en hållbar utveckling.
- Förmåga att värdera olika lösningar för en ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling.
- Förmåga att granska och använda information från olika källor i arbete med frågor om hållbarhet och miljöpolitik.
- Förmåga att identifiera och analysera hållbarhetsproblem med hjälp av begrepp och teorier.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika förutsättningar och möjligheter för en hållbar utveckling.
Eleven värderar översiktligt olika lösningar utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling.
Eleven granskar och använder med viss säkerhet information om hållbarhet och miljöpolitik från olika källor.
Eleven identifierar och analyserar med viss säkerhet hållbarhetsproblem med hjälp av begrepp och teorier.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika förutsättningar och möjligheter för en hållbar utveckling.
Eleven värderar utförligt olika lösningar utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling.
Eleven granskar och använder med säkerhet information om hållbarhet och miljöpolitik från olika källor.
Eleven identifierar och analyserar med säkerhet hållbarhetsproblem med hjälp av begrepp och teorier.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika förutsättningar och möjligheter för en hållbar utveckling.
Eleven värderar utförligt och nyanserat olika lösningar utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling.
Eleven granskar och använder med god säkerhet information om hållbarhet och miljöpolitik från olika källor.
Eleven identifierar och analyserar med god säkerhet hållbarhetsproblem med hjälp av begrepp och teorier.