Ämnet projektering – VVS behandlar den arbetsprocess där tekniska system och anläggningar inom teknikområdet VVS-installation konstrueras, projekteras och dokumenteras. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet projektering – VVS ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av processen när anläggningar planeras, konstrueras och dokumenteras. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur installationer utförs och projekteras samt förståelse av den tekniska utvecklingen inom teknikområdet VVS-installation och samspelet mellan teknik och människa.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur projektering genomförs med hänsyn till miljö, tillgänglighet och säkerhet. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur anläggningar utformas i enlighet med funktionskrav från beställaren. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera om förslag och lösningar i projekteringsarbeten. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt standarder för VVS-installationer.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta med datorstödda tillämpningar och därigenom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att framställa installationsritningar och projektkalkyler. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att arbeta i projekt med koppling till planerade och pågående arbeten inom VVS-området. På så vis ska undervisningen ge eleverna möjlighet att omsätta sina kunskaper om projektering till omdömesgilla och praktiska handlingar.
Undervisningen i ämnet projektering – VVS ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att framställa och kommunicera teknisk dokumentation för VVS-projektering med hjälp av it-stöd.
- Kunskaper om VVS-installationers utformning.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om standarder för VVS-installationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven framställer och kommunicerar teknisk dokumentation för projektering inom VVS-området på ett fungerande sätt. I arbetet med VVS-projektering använder eleven relevant it-stöd.
Eleven visar godtagbara kunskaper om VVS-installationers utformning.
Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om standarder inom området.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven framställer och kommunicerar teknisk dokumentation för projektering inom VVS-området på ett väl fungerande sätt. I arbetet med VVS-projektering använder eleven relevant it-stöd.
Eleven visar goda kunskaper om VVS-installationers utformning.
Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om standarder inom området.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven framställer och kommunicerar teknisk dokumentation för projektering inom VVS-området på ett mycket väl fungerande sätt. I arbetet med VVS-projektering använder eleven relevant it-stöd.
Eleven visar mycket goda kunskaper om VVS-installationers utformning.
Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om standarder inom området.