Ämnet produktionsmetoder behandlar bearbetningsmetoder och utrustning som används inom industriell tillverkning. Ämnet handlar också om säkerhetsföreskrifter och om hur utrustning underhålls samt hur dess funktion kontrolleras och effektiviseras.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet produktionsmetoder ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om metoder, teknik, material och utrustning som används inom produktion och industriella processer. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om utrustningens användningsområden, konstruktion och funktion. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att läsa och förstå produktionsunderlag samt att välja rätt produktionsmetod i förhållande till produkt, material och produktionsutrustning. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att mäta, dokumentera och bedöma kvaliteten på det utförda arbetet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att med hjälp av relevanta begrepp diskutera, analysera och reflektera över teknikens möjligheter. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa produktionstekniska problem. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera produktionsutrustning, kringutrustning, verktyg, maskiner och styrteknisk utrustning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur verktyg och system för processövervakning och kommunikation mellan utrustningar styrs och övervakas inom och mellan olika produktionsenheter.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett systematiskt och problemlösande arbetssätt. Undervisningen ska varva teoretiska moment med praktiska och utgå från verklighetsnära situationer. Dessutom ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om relationen mellan produktionsmetoder och hållbar utveckling samt om olika handlingsalternativ inom industriell tillverkning.

Undervisningen i ämnet produktionsmetoder ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om utrustning, produktionsmetoder och industriella processer.
  • Förmåga att läsa och tolka produktionsunderlag samt att välja rätt metod i förhållande till det som ska tillverkas eller förädlas.
  • Färdigheter i att planera och genomföra arbete i manuell och automatiserad produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området.
  • Förmåga att mäta, dokumentera och bedöma kvaliteten på utfört arbete samt använda relevanta begrepp.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om utrustning, produktionsmetoder och industriella processer.

Eleven tolkar produktionsunderlag och väljer lämplig produktionsmetod med viss säkerhet.

Eleven planerar och genomför arbete i produktionsutrustning med viss säkerhet och i enlighet med säkerhetsföreskrifter.

Eleven mäter, dokumenterar och bedömer kvaliteten på utfört arbete med viss säkerhet och använder relevanta begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om utrustning, produktionsmetoder och industriella processer.

Eleven tolkar produktionsunderlag och väljer lämplig produktionsmetod med säkerhet.

Eleven planerar och genomför arbete i produktionsutrustning med säkerhet och i enlighet med säkerhetsföreskrifter.

Eleven mäter, dokumenterar och bedömer kvaliteten på utfört arbete med säkerhet och använder relevanta begrepp på ett fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om utrustning, produktionsmetoder och industriella processer.

Eleven tolkar produktionsunderlag och väljer lämplig produktionsmetod med god säkerhet.

Eleven planerar och genomför arbete i produktionsutrustning med god säkerhet och i enlighet med säkerhetsföreskrifter.

Eleven mäter, dokumenterar och bedömer kvaliteten på utfört arbete med god säkerhet och använder relevanta begrepp på ett väl fungerande sätt.