Ämnet processteknik behandlar uppbyggnad och funktion av processer inom processindustrin som är högt automatiserade och har kemiska inslag. Till processindustrier räknas till exempel massa-, pappers- och petroleumindustrin men även värmepannor och VA-verk. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet processteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att identifiera och lösa vanliga processtekniska problem genom att analysera tillgänglig information och använda olika metoder och lösningsstrategier.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om processtekniska system i kemisktekniska anläggningar samt om deras komponenter och metoder. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom kemitekniska processer och förmåga att dokumentera och följa upp resultatet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta systematiskt i enlighet med standarder och säkerhetsföreskrifter samt att ta hänsyn till ställda kvalitetskrav. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser inom området. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med produktionsprocesser och att minimera deras påverkan på omgivningen. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över samband mellan processteknik och hållbar utveckling samt olika handlingsalternativ inom processteknik.

Undervisningen i ämnet processteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om processtekniska anläggningar och processer.
  • Kunskaper om säkerhet och risker med kemikalier och utrustning inom processteknisk industri.
  • Förmåga att genomföra processtekniska arbetsuppgifter i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att kontrollera och underhålla produktionsprocesser utifrån kvalitet och miljömässig hållbarhet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om processtekniska anläggningar och processer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om säkerhet och risker med kemikalier och utrustning inom processindustrin.

Eleven genomför processtekniska arbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området på ett strukturerat sätt.

Eleven kontrollerar och underhåller med säkerhet produktionens processer utifrån kvalitet och miljömässig hållbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om processtekniska anläggningar och processer.

Eleven visar goda kunskaper om säkerhet och risker med kemikalier och utrustning inom processindustrin.

Eleven genomför processtekniska arbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området på ett välstrukturerat sätt.

Eleven kontrollerar och underhåller med god säkerhet produktionens processer utifrån kvalitet och miljömässig hållbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om processtekniska anläggningar och processer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om säkerhet och risker med kemikalier och utrustning inom processindustrin.

Eleven genomför processtekniska arbeten i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området på ett välstrukturerat och effektivt sätt.

Eleven kontrollerar och underhåller med mycket god säkerhet produktionens processer utifrån kvalitet och miljömässig hållbarhet.