Ämnet produktutveckling behandlar arbetsprocessen för att skapa en produkt samt produktens material, konstruktion och design. Ämnet behandlar också hur olika intressenters krav samordnas till en helhet i den kreativa process som skapar en produkts gestalt, funktion och användning.
Undervisningen i ämnet produktutveckling ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsprocessen för att skapa en produkt samt om hur produktens användningsområden påverkar, och har påverkat, utvecklingen av produkten. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika produkters historia, om råvaror och material, deras egenskaper och kostnader samt om produktframställning. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar färdigheter i att använda verktyg och förmåga att använda metoder för materialval, konstruktion och design av produkter.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bearbeta, analysera och visualisera idéer för utveckling av produkter. Det ställs höga krav på att produkter motsvarar människors förväntningar på kvalitet, estetik och funktionalitet. Därför är design är en central del av produktutveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av de faktorer som påverkar designarbetet runt produkter.
Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om människors behov och förutsättningar att använda olika produkter. Därigenom ska eleverna utveckla en förståelse av hur användbara produkter designas och konstrueras.
Genom ett projektinriktat arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla praktiska färdigheter parallellt med förmåga att analysera och utvärdera process och resultat.
Undervisningen i ämnet produktutveckling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera konstruktions- och designarbete.
- Kunskaper om processer och begrepp för arbete med konstruktion och design.
- Förmåga att utveckla, analysera och visualisera idéer och prototyper.
- Kunskaper om olika produkter och materialegenskaper.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och genomför med viss skicklighet konstruktions- och designarbete och gör enkla utvärderingar av utfört arbete.
Eleven redogör översiktligt för produktutvecklingsprocesser med viss användning av relevanta begrepp.
Eleven utvecklar, analyserar och visualiserar idéer och prototyper med visst handlag.
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika produkter och material.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och genomför med skicklighet konstruktions- och designarbete och gör genomarbetade utvärderingar av utfört arbete.
Eleven redogör utförligt för produktutvecklingsprocesser med god användning av relevanta begrepp.
Eleven utvecklar, analyserar och visualiserar idéer och prototyper med gott handlag.
Eleven visar goda kunskaper om olika produkter och material.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och genomför med god skicklighet konstruktions- och designarbete och gör väl genomarbetade utvärderingar av utfört arbete.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktutvecklingsprocesser med mycket god användning av relevanta begrepp.
Eleven utvecklar, analyserar och visualiserar idéer och prototyper med mycket gott handlag.
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika produkter och material.