Ämnet produktionsutveckling behandlar produktionsprocessen från beredning till färdig produkt och hur alla delar i processen behöver samverka för att skapa en fungerande produktion. Det omfattar även digitalisering av industrin med fokus på utveckling av produktion. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet produktionsutveckling ska syfta till att eleverna utvecklar ett helhetsperspektiv på produktionsprocessen, från idéframtagning till slutgiltig produkt. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem genom teori och praktik i samverkan. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av tillverkningsprocesser och deras förädlingssteg. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av produktionsberedning samt av sambandet mellan en produkts design, funktion och produktion. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av samband mellan produktion och hållbar utveckling.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla specialiserade kunskaper om styrning och ledning av produktionsflöden. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur effektiviseringar för en konkurrenskraftig produktion med föränderliga behov från interna och externa kunder kan genomföras. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av driftsäkerhet, underhåll och ständiga förbättringar.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av individens ansvar i arbetssituationer och dess betydelse för slutresultatet. Dessutom ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom produktionsutveckling.
Undervisningen i ämnet produktionsutveckling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om produktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.
- Förmåga att genomföra produktionsberedning.
- Förmåga att analysera produktionsflöden.
- Kunskaper om driftsäkerhet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör övergripande för produktionsprocessens utvecklingssteg samt ger enkla förslag på hur processen kan förbättras.
Eleven planerar, genomför och utvärderar produktionsberedning med godtagbar kvalitet.
Eleven analyserar produktionsflöden på ett systematiskt sätt.
Eleven visar godtagbara kunskaper om driftsäkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för produktionsprocessens utvecklingssteg samt ger välgrundade förslag på hur processen kan förbättras.
Eleven planerar, genomför och utvärderar produktionsberedning med god kvalitet.
Eleven analyserar produktionsflöden på ett systematiskt och genomarbetat sätt.
Eleven visar goda kunskaper om driftsäkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessens utvecklingssteg samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur processen kan förbättras.
Eleven planerar, genomför och utvärderar produktionsberedning med mycket god kvalitet.
Eleven analyserar produktionsflöden på ett systematiskt och effektivt sätt.
Eleven visar mycket goda kunskaper om driftsäkerhet.