Ämnet psykologi har sin utgångspunkt i psykologisk vetenskap och behandlar olika sätt att förklara mänskliga tankar, känslor och beteenden. I ämnet ingår kognitiva, känslomässiga, beteendemässiga och sociala aspekter som varje människa möter i vardagslivet samt psykologiska begrepp och metoder.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet psykologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om människan som en tänkande, kännande, handlande och social varelse. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om psykologiska processer och deras biologiska förutsättningar. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att se på och förstå tillvaron utifrån det psykologiska vetenskapsområdet, både på individnivå och samhällelig nivå.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över och förstå både sig själv och andra. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla en helhetssyn på människan utifrån det psykologiska vetenskapsområdet. I en sådan helhetssyn ska elevernas vardagliga erfarenheter vara en central utgångspunkt. Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i ett synsätt som präglas av öppenhet i fråga om människors olikheter. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att navigera i ett informationsrikt och globaliserat samhälle.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om psykisk hälsa och hur den kan värnas. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över skillnader mellan motgångar i vardagslivet och olika kliniska tillstånd. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika psykologiska fenomen som alla människor möter i livet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om begrepp och metoder inom området.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en god grund för olika yrkesverksamheter och fortsatta studier men också främja elevernas egen personliga utveckling. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att inhämta, granska och värdera ny kunskap inom området. Eleverna ska även ges möjlighet att diskutera aktuella samhällsfenomen utifrån psykologiska perspektiv.

I undervisningen ska ett sokratiskt och reflekterande arbetssätt betonas. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utföra enkla experiment eller observationer samt att reflektera över resultaten.

Undervisningen i ämnet psykologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om psykologins vetenskapliga begrepp och forskningsmetoder.
  • Kunskaper om människans tänkande, kännande och handlande.
  • Kunskaper om mänskligt beteende i olika sociala sammanhang.
  • Kunskaper om psykisk hälsa och ohälsa samt hur psykisk ohälsa kan förebyggas och behandlas.
  • Förmåga att granska, jämföra och värdera olika psykologiska principer och processer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om psykologins vetenskapliga begrepp och metoder.

Eleven visar godtagbara kunskaper om faktorer som påverkar människors tänkande, kännande och handlande.

Eleven visar godtagbara kunskaper om mänskligt beteende i olika sociala sammanhang.

Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar psykisk hälsa och ohälsa samt hur psykisk ohälsa kan förebyggas och behandlas.

Eleven granskar, jämför och värderar olika psykologiska principer och processer på ett enkelt sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om psykologins vetenskapliga begrepp och metoder.

Eleven visar goda kunskaper om faktorer som påverkar människors tänkande, kännande och handlande.

Eleven visar goda kunskaper om mänskligt beteende i olika sociala sammanhang.

Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar psykisk hälsa och ohälsa samt hur psykisk ohälsa kan förebyggas och behandlas.

Eleven granskar, jämför och värderar olika psykologiska principer och processer på ett utvecklat sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om psykologins vetenskapliga begrepp och metoder.

Eleven visar mycket goda kunskaper om faktorer som påverkar människors tänkande, kännande och handlande.

Eleven visar mycket goda kunskaper om mänskligt beteende i olika sociala sammanhang.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar psykisk hälsa och ohälsa samt hur psykisk ohälsa kan förebyggas och behandlas.

Eleven granskar, jämför och värderar olika psykologiska principer och processer på ett välutvecklat sätt.