Ämnet psykologi – fördjupning behandlar olika sätt att förstå och förklara mänskliga tankar, känslor och beteenden utifrån psykologiska teorier.
Undervisningen i ämnet psykologi – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar fördjupade kunskaper om psykologiska teorier och hur dessa kan relateras till olika mänskliga sammanhang. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om psykologins historiska framväxt, utveckling och vetenskapliga placering. Undervisningen ska behandla en eller flera av de mer övergripande psykologiska skolorna som till exempel psykodynamisk, humanistisk eller behavioristisk psykologi eller mer fenomenspecifika förklaringsmodeller som till exempel anknytnings-, motivations- eller intelligensteorier.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om en eller flera psykologiska teorier och om de begrepp, frågeställningar, förklaringsmodeller och samband som dessa innefattar. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att kontextualisera olika typer av psykologiska frågeställningar i mötet med en eller flera psykologiska skolor eller fenomenspecifika förklaringsmodeller.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av både människans och ämnets komplexitet samt hur psykologiska teorier kan avspeglas i såväl vardagsliv och arbetsliv som i en större samhällelig kontext och i globala sammanhang. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att möta olika uppfattningar och synsätt samt att själva formulera, uttrycka och pröva ställningstaganden. Därigenom ska eleverna stimuleras till nyfikenhet, engagemang och deltagande i öppna diskussioner med utgångspunkt i psykologiska frågeställningar.
I undervisningen ska ett sokratiskt och reflekterande arbetssätt betonas. Eleverna ska även ges möjlighet att utföra enkla experiment eller observationer med koppling till de studerade teorierna och att reflektera över resultaten.
Undervisningen i ämnet psykologi – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om psykologins historiska framväxt och dess vetenskapliga placering.
- Kunskaper om mänskliga tankar, känslor och beteenden utifrån valda psykologiska teorier.
- Förmåga att relatera valda psykologiska teorier till individnära och samhällelig kontext.
- Förmåga att undersöka och besvara psykologiska frågeställningar.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om psykologins historiska framväxt och för enkla resonemang om psykologins vetenskapliga placering.
Eleven visar godtagbara kunskaper om mänskliga tankar, känslor och beteenden utifrån valda psykologiska teorier.
Eleven relaterar valda psykologiska teorier till individnära och samhällelig kontext med delvis underbyggda resonemang.
Eleven genomför enkla experiment, undersökningar eller observationer med utgångspunkt i de valda teorierna och gör enkla reflektioner över resultaten.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om psykologins historiska framväxt och för välgrundade resonemang om psykologins vetenskapliga placering.
Eleven visar goda kunskaper om mänskliga tankar, känslor och beteenden utifrån valda psykologiska teorier.
Eleven relaterar valda psykologiska teorier till individnära och samhällelig kontext med väl underbyggda resonemang.
Eleven genomför genomarbetade experiment, undersökningar eller observationer med utgångspunkt i de valda teorierna och gör välgrundade reflektioner över resultaten.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om psykologins historiska framväxt och för välgrundade och nyanserade resonemang om psykologins vetenskapliga placering.
Eleven visar mycket goda kunskaper om mänskliga tankar, känslor och beteenden utifrån valda psykologiska teorier.
Eleven relaterar valda psykologiska teorier till individnära och samhällelig kontext med mycket väl underbyggda resonemang.
Eleven genomför väl genomarbetade experiment, undersökningar eller observationer med utgångspunkt i de valda teorierna och gör välgrundade och nyanserade reflektioner över resultaten.