Företagande har en nyckelroll i samhällets ekonomiska utveckling och välstånd. En förutsättning för att ett företag ska kunna bedriva sin verksamhet på ett hållbart sätt är en transparent och välfungerande redovisning. Ämnet redovisning handlar om hur företag dokumenterar och registrerar ekonomiska aktiviteter.
Undervisningen i ämnet redovisning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om redovisningens funktion i ett företag samt förmåga att utföra arbetsuppgifter och lösa problem inom redovisning. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda digitala system som redskap för redovisning. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företagens redovisning. Undervisningen ska också lyfta fram betydelsen av ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet samt av ett etiskt och transparent förhållningssätt inom redovisning.
Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för redovisning samt deras vilja att söka ny kunskap inom området. Undervisningen ska också lämna utrymme för reflektion över etiska frågor och vad som är ett omdömesgillt handlande inom redovisning.
Undervisningen i ämnet redovisning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om redovisning samt om redovisningens funktion i ett företag.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företagens redovisning.
- Förmåga att utföra uppgifter och analysera problem inom redovisning samt att använda digitala system som redskap för redovisning i företagsekonomiska sammanhang.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om redovisning, ekonomiska rapporter och bokslut. Eleven beskriver på ett godtagbart sätt redovisningens funktion och betydelse för ett företags utveckling.
Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företagens redovisning.
Eleven utför uppgifter och analyserar problem inom redovisning med viss skicklighet samt använder digitala system som redskap för redovisning i företagsekonomiska sammanhang.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om redovisning, ekonomiska rapporter och bokslut. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt redovisningens funktion och betydelse för ett företags utveckling.
Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företagens redovisning.
Eleven utför uppgifter och analyserar problem inom redovisning med god skicklighet samt använder digitala system som redskap för redovisning i företagsekonomiska sammanhang.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om redovisning, ekonomiska rapporter och bokslut. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt redovisningens funktion och betydelse för ett företags utveckling.
Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för företagens redovisning.
Eleven utför uppgifter och analyserar problem inom redovisning med mycket god skicklighet samt använder digitala system som redskap för redovisning i företagsekonomiska sammanhang.