Regi - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet regi på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Moment i regiprocessen, däribland dess olika faser såsom inledande analys och tolkning, utforskande arbete samt form och komposition.
  • Konstnärlig iscensättning av idéer till gestaltning.
  • Samordning och ledarskap i en konstnärlig process.
  • Metoder för regi.
  • Hur sceniska uttrycksmedel såsom kropp och röst, scenografi, kostym, mask, ljus, ljud eller projektion med hjälp av regi samverkar i kommunikation med en publik.
  • Hur mötet mellan aktörer och publik kan förstås och förstärkas.
  • Sceniskt produktionsarbete som kollektiv konstform.
  • Skapande av förutsättningar för samarbete och samspel i en scenisk produktion med fokus på regi och sceniskt ledarskap.
  • Skapande av en inkluderande och jämställd arbetsmiljö, med utgångspunkt i samtycke och trygghet.
  • Hur analys och tolkning kan göras av sceniska gestaltningar med fokus på regi.
  • Begrepp för regiarbete, till exempel kollationering, läsart, vändpunkt, rytm och tempo.
  • Reflektion över det egna regiarbetet och arbetsprocessen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för regiprocessens olika faser och regissörens funktion.

Eleven omsätter kunskaper och idéer till praktik i sitt regiarbete med godtagbart resultat.

Eleven samordnar med viss säkerhet olika sceniska uttrycksmedel i mötet med en publik.

Eleven leder andra och skapar godtagbara förutsättningar för samarbete i grupp och samspel i gestaltning.

Eleven gör enkla analyser och tolkningar av sceniska gestaltningar med fokus på regi och helhet, med användning av relevanta begrepp.

Eleven beskriver och diskuterar översiktligt sitt eget regiarbete.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för regiprocessens olika faser och regissörens funktion.

Eleven omsätter kunskaper och idéer till praktik i sitt regiarbete med gott resultat.

Eleven samordnar med säkerhet olika sceniska uttrycksmedel i mötet med en publik.

Eleven leder andra och skapar goda förutsättningar för samarbete i grupp och samspel i gestaltning.

Eleven gör utvecklade analyser och tolkningar av sceniska gestaltningar med fokus på regi och helhet, med användning av relevanta begrepp.

Eleven beskriver och diskuterar utförligt sitt eget regiarbete.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för regiprocessens olika faser och regissörens funktion.

Eleven omsätter kunskaper och idéer till praktik i sitt regiarbete med mycket gott resultat.

Eleven samordnar med god säkerhet olika sceniska uttrycksmedel i mötet med en publik.

Eleven leder andra och skapar mycket goda förutsättningar för samarbete i grupp och samspel i gestaltning.

Eleven gör utvecklade och nyanserade analyser och tolkningar av sceniska gestaltningar med fokus på regi och helhet, med användning av relevanta begrepp.

Eleven beskriver och diskuterar utförligt och nyanserat sitt eget regiarbete.

Nivå 1

REGI1000X 100 poäng