Religionskunskap - Nivå 1

50 poäng

Undervisningen i ämnet religionskunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Tolkningar och varierande praktiker inom kristendom samt islam, judendom, hinduism och buddhism, i Sverige och i omvärlden, med betoning på samtida förhållanden. Kännetecken för dessa religioner samt jämförande perspektiv inom och mellan religioner och andra livsåskådningar, till exempel på människosyn och gudsuppfattningar.
  • Hur individers och gruppers identitet kan formas i förhållande till religion och livsåskådning. Rätten till religionsfrihet.
  • Hur religion och livsåskådning kan påverka och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället. Frågor om religion och vetenskap i förhållande till olika sätt att förstå världen samt frågor om religion i relation till kön och sexualitet.
  • Analys av och reflektion över etiska och existentiella frågor utifrån religioner och andra livsåskådningar samt utifrån relevanta begrepp och modeller. Etiska och moraliska föreställningar om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om religioner och andra livsåskådningar. Eleven för enkla resonemang om varierande tolkningar och praktiker inom och mellan olika religioner och andra livsåskådningar.

Eleven för enkla resonemang om hur människors identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning.

Eleven för enkla resonemang om frågor som rör relationen mellan religion och samhälle.

Eleven gör enkla analyser av och reflektioner över etiska och existentiella frågor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om religioner och andra livsåskådningar. Eleven för utvecklade resonemang om varierande tolkningar och praktiker inom och mellan olika religioner och andra livsåskådningar.

Eleven för utvecklade resonemang om hur människors identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning.

Eleven för utvecklade resonemang om frågor som rör relationen mellan religion och samhälle.

Eleven gör utvecklade analyser av och reflektioner över etiska och existentiella frågor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om religioner och andra livsåskådningar. Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om varierande tolkningar och praktiker inom och mellan olika religioner och andra livsåskådningar.

Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om hur människors identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning.

Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om frågor som rör relationen mellan religion och samhälle.

Eleven gör utvecklade och nyanserade analyser av och reflektioner över etiska och existentiella frågor.

Nivå 1

RELI1000X 50 poäng

Nivå 2

RELI2000X 50 poäng