Ämnet religionskunskap – fördjupning möjliggör fördjupade kunskaper inom olika religionsvetenskapliga områden och behandlar hur religion och livsåskådning kan förstås utifrån olika teoretiska utgångspunkter.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet religionskunskap – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar och fördjupar kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner, till exempel religionsfilosofi, religionshistoria, etik, religionssociologi eller religionspsykologi. Undervisningen ska behandla olika perspektiv inom de kunskapsområden som studeras och därigenom ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över vilken betydelse religioner och andra livsåskådningar kan ha i olika delar av världen.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda begrepp, teorier och metoder inom valda religionsvetenskapliga discipliner. Eleverna ska även ges möjlighet att söka, kritiskt granska och använda källor inom de områden som behandlas.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att granska religioner och religiösa uttryck. Undervisningen ska också stimulera elevernas lust att vilja veta mer och bidra till att de, utifrån skiftande religionsvetenskapliga perspektiv, utvecklar förståelse för människors olika sätt att uppfatta världen.

Undervisningen i ämnet religionskunskap – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.
  • Kunskaper om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.
  • Förmåga att analysera religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.

Eleven för enkla resonemang om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.

Eleven analyserar på ett enkelt sätt religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.

Eleven för utvecklade resonemang om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.

Eleven analyserar på ett utvecklat sätt religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.

Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.

Eleven analyserar på ett välutvecklat sätt religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.