Repertoar - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet repertoar på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Instudering, tolkning, gestaltning och framförande av koreografi.
  • Tydlighet i rörelse, däribland precision och kontroll av danstekniska färdigheter med fokus på nyansering av rörelsedynamik och musikalisk frasering i förhållande till framförd koreografi.
  • Mental träning i relation till framförande, däribland rörelseminne, engagemang, koncentration och självförtroende.
  • Analys, diskussion och reflektion över koreografins estetiska utgångspunkter i relation till dansens formspråk, danskomponenter, sceniska komponenter och sammanhang.
  • Initiativtagande och omsättning av idéer i en konstnärlig process.
  • Reflektion över den konstnärliga processen.
  • Hållbart repetitionsarbete, däribland systematisk repetition, mental träning och planering av repetition.
  • Samarbete med andra och ansvarstagande för såväl det egna som det gemensamma arbetet.
  • Rörelsevokabulär och begrepp relevant för repertoararbete.
  • Kommunikation med medaktörer och publik vid scenframträdanden.
  • Framförande av koreografi i ett sceniskt sammanhang utifrån ett eller flera estetiska förhållningssätt.
  • Problematisering av dans utifrån olika etiska förhållningssätt, till exempel utifrån frågor om upphovsrätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utforskar och gestaltar med viss dansteknisk skicklighet koreografiskt material med fokus på nyansering av rörelsedynamik.

Eleven samarbetar och interagerar med andra i repetitionsprocessen på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven uttrycker sig konstnärligt och kommunicerar med viss skicklighet med medaktörer och publik vid scenframträdanden.

Eleven resonerar översiktligt om etiska förhållningssätt inom dans.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utforskar och gestaltar med god dansteknisk skicklighet koreografiskt material med fokus på nyansering av rörelsedynamik.

Eleven samarbetar och interagerar med andra i repetitionsprocessen på ett fungerande sätt.

Eleven uttrycker sig konstnärligt och kommunicerar med god skicklighet med medaktörer och publik vid scenframträdanden.

Eleven resonerar utförligt om etiska förhållningssätt inom dans.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utforskar och gestaltar med mycket god dansteknisk skicklighet koreografiskt material med fokus på nyansering av rörelsedynamik.

Eleven samarbetar och interagerar med andra i repetitionsprocessen på ett väl fungerande sätt.

Eleven uttrycker sig konstnärligt och kommunicerar med mycket god skicklighet med medaktörer och publik vid scenframträdanden.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om etiska förhållningssätt inom dans.

Nivå 1

REPE1000X 100 poäng