När människor reser till och vistas på destinationer utanför sin vanliga omgivning under kortare tid benämns det turism. Turism är en viktig näring i Sverige och i stora delar av världen. Ämnet resor och destinationer behandlar resvägar och destinationer samt värdskap och bemötande.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet resor och destinationer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om resvägar och destinationer samt förmåga att utföra enklare marknadsföring och bemöta kunder, gäster och besökare på ett serviceinriktat och yrkesmässigt sätt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om resvägars och destinationers utformning och verksamheter, dess utveckling över tid samt destinationernas behov och förutsättningar för fortsatt utveckling.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att relatera och problematisera resvägar och destinationer till ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter av hållbarhet. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att genom omvärldsbevakning utveckla förmåga att presentera information om, och marknadsföra, resor och destinationer samt söka, sortera och värdera resvägs- och destinationsinformation. Undervisningen ska även stimulera elevernas kreativitet och initiativförmåga samt bidra till att ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera och kombinera turism- och resepaket.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av olika målgruppers krav, kulturer och levnadssätt. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån det goda värdskapets grunder bemöta olika målgruppers behov genom hög grad av service samt yrkesmässig kommunikation. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att tillämpa säkerhetsbestämmelser och arbetsmiljölagstiftning samt andra för området relevanta lokala, nationella och internationella bestämmelser.

Genom praktiska övningar i verklighetstrogen miljö ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper inom områden där värdskap, service och kommunikation är centralt.

Undervisningen i ämnet resor och destinationer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om resvägars och destinationers ändamål, möjligheter och utmaningar.
  • Förmåga att samla in information om resvägar och destinationer samt att granska rese- och destinationsinformation.
  • Förmåga att presentera, informera om och marknadsföra resvägar och destinationer.
  • Förmåga att möta olika målgrupper och deras behov på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt med ett gott värdskap.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt att utvärdera sitt arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om resvägar och destinationer och för enkla resonemang om deras möjligheter och utmaningar.

Eleven samlar in information om resvägar och destinationer och granskar informationen med enkla omdömen.

Eleven presenterar, informerar och marknadsför resor och destinationer på ett godtagbart sätt.

Eleven möter gäster, kunder och besökare serviceinriktat och ansvarsfullt med viss säkerhet.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om resvägar och destinationer och för utvecklade resonemang om deras möjligheter och utmaningar.

Eleven samlar in information om resvägar och destinationer och granskar informationen med utvecklade omdömen.

Eleven presenterar, informerar och marknadsför resor och destinationer på ett gott sätt.

Eleven möter gäster, kunder och besökare serviceinriktat och ansvarsfullt med säkerhet.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om resvägar och destinationer och för välutvecklade resonemang om deras möjligheter och utmaningar.

Eleven samlar in information om resvägar och destinationer och granskar informationen med utvecklade och nyanserade omdömen.

Eleven presenterar, informerar och marknadsför resor och destinationer på ett mycket gott sätt.

Eleven möter gäster, kunder och besökare serviceinriktat och ansvarsfullt med god säkerhet.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.