Retorik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet retorik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Retorikens historia, däribland dess betydelse i den västerländska idétraditionen och för demokratins utveckling. Några nedslag i retorikens historia, däribland inflytelserika tal av kvinnor och män från olika tider.
  • Muntlig framställning av olika slag, med olika syften, i olika sammanhang och i olika typer av retoriska situationer. Monologisk framställning inför en grupp såväl som dialogisk, till exempel diskussions- och debattinlägg. Användning av hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Anpassning av innehåll, struktur, språk och framförande till olika retoriska situationer.
  • Aktivt lyssnande och konstruktiv respons.
  • Retorikens praktiska och teoretiska användningsområden, framför allt dess roll som redskap för förberedelser inför muntlig framställning, som stöd för genomförande av muntlig framställning och som redskap för analys.
  • Den retoriska arbetsprocessens sex delar.
  • Grundläggande retoriska begrepp, däribland ethos, logos och pathos samt deras betydelse och funktion i retorisk framställning.
  • Retorikens framställningsformer och metoder. Hur olika medel kan användas för att övertyga, förhandla och påverka i muntliga framställningar. Några retoriska stilfigurer.
  • Analys och kritisk granskning av retorik i tal och texter från olika tider och från olika medier, till exempel inom marknadsföring och politisk kommunikation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om retorikens uppkomst och utveckling.

Eleven genomför muntliga framställningar med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang samt med i huvudsak fungerande användning av retoriska metoder och uttrycksmedel. Dispositionen är tydlig och ändamålsenlig.

Eleven gör en i huvudsak fungerande analys av retorik i olika typer av muntliga och skriftliga framställningar med användning av relevanta begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om retorikens uppkomst och utveckling.

Eleven genomför muntliga framställningar med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang samt med fungerande användning av retoriska metoder och uttrycksmedel. Dispositionen är tydlig och ändamålsenlig.

Eleven gör en fungerande analys av retorik i olika typer av muntliga och skriftliga framställningar med användning av relevanta begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om retorikens uppkomst och utveckling.

Eleven genomför muntliga framställningar med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang samt med väl fungerande användning av retoriska metoder och uttrycksmedel. Dispositionen är tydlig och ändamålsenlig.

Eleven gör en väl fungerande analys av retorik i olika typer av muntliga och skriftliga framställningar med användning av relevanta begrepp.

Nivå 1

RETO1000X 100 poäng