Ämnet ridning behandlar träning i att rida olika typer av hästar i olika åldrar och utbildningsstadier. Ämnet behandlar också utbildning av ryttare, kommunikation med hästar samt hästars reaktion och beteende vid ridning. I arbetsuppgifterna ingår att motionera och rida hästar och därför behandlar ämnet ridning den träning som behövs för att kunna rida hästar i samband med hästskötsel eller utbildning av häst och ryttare på deras nivå.
Undervisningen i ämnet ridning ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i ridning. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hästars gångarter och rörelsemekanik samt om sambandet mellan hållbara träningsmetoder och hästars hälsa. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hästars mentala och kroppsliga utveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och hantera samt utrusta och rida hästar med hästarnas välbefinnande i centrum. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta den utrustning som används i samband med ridning. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samspela med hästar samt att rida hästar i olika sitsar, i balans och i ändamålsenlig form. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över arbetsmiljörisker för att utveckla såväl riskmedvetenhet som förmåga att välja och använda arbetsmetoder som främjar en god hälsa och ett hållbart arbetsliv. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med hästar samt i enlighet med ridsportens regelverk.
Genom övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att rida hästar i olika åldrar och utbildningsstadier samt att tyda hästars reaktioner. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att genom observationer utveckla kunskaper om hästars rörelse.
Undervisningen i ämnet ridning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om hästens rörelsemekanik och om faktorer som påverkar hästars prestation och hållbarhet.
- Kunskaper om olika träningsmetoder samt om ridhästars utbildning och utveckling.
- Förmåga att sköta, hantera och träna hästar med utgångspunkt i djurets välfärd.
- Förmåga att utrusta hästar för olika typer av arbete samt att sköta och vårda utrustning.
- Förmåga att rida hästar i olika sitsar, i balans och i ändamålsenlig form samt att tolka hästars reaktion på träning.
- Förmåga att arbeta hållbart och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med hästar.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om hästars rörelsemekanik samt om faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition.
Eleven visar godtagbara kunskaper om ridhästars utbildning och utveckling samt om olika träningsmetoder för ridhästar.
Eleven sköter och hanterar hästar med visst handlag i samband med ridning och träning samt tar med viss säkerhet hänsyn till faktorer som påverkar hästens välmående och hållbarhet.
Eleven väljer lämplig utrustning för häst och ryttare samt utrustar med visst handlag hästar för ridning. Dessutom sköter och vårdar eleven aktuell utrustning med godtagbart resultat.
Eleven rider med viss säkerhet olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form. Dessutom genomför eleven med viss säkerhet longering av skolade hästar. I samband med ridning tolkar eleven med viss säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven väljer och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om hästars rörelsemekanik samt om faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition.
Eleven visar goda kunskaper om ridhästars utbildning och utveckling samt om olika träningsmetoder för ridhästar.
Eleven sköter och hanterar hästar med gott handlag i samband med ridning och träning samt tar med säkerhet hänsyn till faktorer som påverkar hästens välmående och hållbarhet.
Eleven väljer lämplig utrustning för häst och ryttare samt utrustar med gott handlag hästar för ridning. Dessutom sköter och vårdar eleven aktuell utrustning med gott resultat.
Eleven rider med säkerhet olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form. Dessutom genomför eleven med säkerhet longering av skolade hästar. I samband med ridning tolkar eleven med säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven väljer och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om hästars rörelsemekanik samt om faktorer som påverkar hästars prestation, hälsa och kondition.
Eleven visar mycket goda kunskaper om ridhästars utbildning och utveckling samt om olika träningsmetoder för ridhästar.
Eleven sköter och hanterar hästar med mycket gott handlag i samband med ridning och träning samt tar med god säkerhet hänsyn till faktorer som påverkar hästens välmående och hållbarhet.
Eleven väljer lämplig utrustning för häst och ryttare samt utrustar med mycket gott handlag hästar för ridning. Dessutom sköter och vårdar eleven aktuell utrustning med mycket gott resultat.
Eleven rider med god säkerhet olika typer av hästar i olika gångarter och i olika sitsar samt i ändamålsenlig form. Dessutom genomför eleven med god säkerhet longering av skolade hästar. I samband med ridning tolkar eleven med god säkerhet hästens reaktioner på arbetet.
Eleven väljer och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.