Ämnet rit- och mätningsteknik behandlar ritningar för bygg- och anläggningsprojekt och de olika dokument som används i byggprocessen. Det behandlar också geodesi, mätmetoder och grundläggande mätningsteknik för byggproduktion. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet rit- och mätningsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur olika beskrivningar och ritningar är utformade för bygg- och anläggningsprojekt. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika mätmetoder och om hur mätningsteknisk information används i byggprojekt samt förmåga att utföra mätningstekniska arbetsuppgifter.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar färdigheter i att använda mätredskap och mätinstrument i byggprojekt, både för utomhus- och inomhusmätning. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda vanligt förekommande begrepp och metoder inom det mättekniska området.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda tekniska ritningar och annan dokumentation i byggprojekt samt färdigheter i att, med hjälp av digitala verktyg, ta fram ritningar och underlag.

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta i verklighetsnära projekt samt att diskutera om och reflektera över etiska frågor, den egna rollen och delaktigheten samt olika handlingsalternativ inom hållbart byggande.

Undervisningen i ämnet rit- och mätningsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om ritningar för bygg- och anläggningsprojekt samt om andra dokument som används i byggprocessen.
  • Kunskaper om utsättning och inmätning av hus, vägar och anläggningar.
  • Kunskaper om mätmetoder för byggnaders inomhusmiljö.
  • Förmåga att använda och utforma tekniska ritningar och annan mätningsteknisk dokumentation.
  • Förmåga att använda mätredskap och mätinstrument i byggprojekt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om ritningar för bygg- och anläggningsprojekt samt om andra dokument som används i byggprocessen.

Eleven beskriver övergripande hur utsättning och inmätning av hus, vägar och anläggningar sker med hjälp av vald mätmetod.

Eleven redogör övergripande för mätmetoder av byggnaders inomhusmiljö.

Eleven använder och utformar byggtekniska ritningar med säkerhet samt dokumenterar mätningstekniska uppgifter på ett fungerande sätt.

Eleven använder med säkerhet mätredskap och mätinstrument i byggprojekt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om ritningar för bygg- och anläggningsprojekt samt om andra dokument som används i byggprocessen.

Eleven beskriver utförligt hur utsättning och inmätning av hus, vägar och anläggningar sker med hjälp av vald mätmetod.

Eleven redogör utförligt för mätmetoder av byggnaders inomhusmiljö.

Eleven använder och utformar byggtekniska ritningar med god säkerhet samt dokumenterar mätningstekniska uppgifter på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven använder med god säkerhet mätredskap och mätinstrument i byggprojekt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om ritningar för bygg- och anläggningsprojekt samt om andra dokument som används i byggprocessen.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur utsättning och inmätning av hus, vägar och anläggningar sker med hjälp av vald mätmetod.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för mätmetoder av byggnaders inomhusmiljö.

Eleven använder och utformar byggtekniska ritningar med mycket god säkerhet samt dokumenterar mätningstekniska uppgifter på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Eleven använder med mycket god säkerhet mätredskap och mätinstrument i byggprojekt.