Modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som andraspråk (fortsättning) på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad romani chib, i varierande tempo, från olika medier.
  • Talad romani chib som är berättande, förklarande och argumenterande, till exempel reportage och debatter.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad romani chib samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
  • Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur- och samhällsliv samt elevernas utbildning.
  • Muntlig framställning i och inför grupp, däribland beskrivande, informerande och argumenterande framställning.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i diskussioner och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
  • Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Skriftlig framställning av texter som är berättande, beskrivande och argumenterande. Bearbetning av egna texter. Citat- och referatteknik.
  • Användning av digitala verktyg för textbearbetning.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om olika typer av texter på romani chib, till exempel skönlitteratur och argumenterande texter.
  • Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
  • Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas i romani chib genom meningsbyggnad, ord, fraser och kollokationer.
  • Hur sambandsord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
  • Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
  • Språklig variation, till exempel variation som har att göra med ålder och kön.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förutsättningar för språkrevitalisering och åtgärder för att stärka de nationella minoritetsspråken.
  • Likheter och skillnader mellan olika varieteter av romani chib samt nedslag i den egna varietetens utveckling, till exempel lexikala förändringar.
  • Romsk kultur i olika områden, historiskt och i nutid. Några olika kulturutövare och estetiska uttryck inom romsk kultur. Jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad romani chib i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i någon mån fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i någon mån fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll i olika typer av texter på romani chib.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om romsk kultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i tydligt talad romani chib i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i olika typer av texter på romani chib.

Eleven visar goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om romsk kultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i tydligt talad romani chib i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på romani chib. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i olika typer av texter på romani chib.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romani chib samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om romsk kultur.

Nivå 1

ROMY1000X 100 poäng

Nivå 2

ROMY2000X 100 poäng

Nivå 3

ROMY3000X 100 poäng