Samisk mat och matkultur - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet samisk mat och matkultur på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Traditionella och nutida metoder för tillvaratagande av råvaror och matlagning.
  • Traditionell arbetsfördelning och andra traditioner inom samisk mat och måltidskultur.
  • Den ömsesidiga påverkan mellan samisk matkultur och andra kulturer.
  • Renens styckningsdetaljer och deras användningsområden.
  • Hantering, förvaring och förädling av renkött och andra råvaror.
  • Smakmässiga och ekonomiska konsekvenser av hur råvaror behandlas och förvaras.
  • Redskap, maskiner och annan utrustning som har använts och fortfarande används inom samisk matkultur. Hur de används, hanteras och vårdas på ett säkert sätt.
  • Planering och organisation av matlagning och relaterade arbetsuppgifter.
  • Utformning av menyer med samisk matkultur som grund.
  • Presentation av och information om samisk traditionell och samtida matkultur med anpassning till målgrupp och situation.
  • Utvärdering av arbetsprocess och resultat.
  • Hygien och dagliga hygienrutiner, till exempel rengöring av arbetsytor och redskap.
  • Ergonomi i det egna arbetet samt ergonomiska riskfaktorer.
  • Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Interaktion och kommunikation i samarbeten med andra.
  • Samisk terminologi inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt den samiska matkulturen och hur den påverkat och påverkats av andra kulturer.

Eleven använder med viss skicklighet traditionella och nutida samiska metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror. Eleven tillagar metodiskt och hantverksmässigt maträtter med godtagbar kvalitet när det gäller smak och utseende. Eleven använder med visst handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.

Eleven utformar med viss säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt informerar om och genomför med viss säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.

Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt utifrån lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra. I arbetet använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt den samiska matkulturen och hur den påverkat och påverkats av andra kulturer.

Eleven använder med god skicklighet traditionella och nutida samiska metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror. Eleven tillagar metodiskt och hantverksmässigt maträtter med god kvalitet när det gäller smak och utseende. Eleven använder med gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.

Eleven utformar med säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt informerar om och genomför med säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.

Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt utifrån lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra. I arbetet använder eleven med säkerhet samisk terminologi inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat den samiska matkulturen och hur den påverkat och påverkats av andra kulturer.

Eleven använder med mycket god skicklighet traditionella och nutida samiska metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror. Eleven tillagar metodiskt och hantverksmässigt maträtter med mycket god kvalitet när det gäller smak och utseende. Eleven använder med mycket gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.

Eleven utformar med god säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt informerar om och genomför med god säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.

Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt utifrån lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven samarbetar och kommunicerar med god säkerhet med andra. I arbetet använder eleven med god säkerhet samisk terminologi inom området.

Nivå 1

SAMI1000X 100 poäng