Modersmål – samiska som förstaspråk - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – samiska som förstaspråk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang samt strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av situationer.
  • Skriftlig framställning av olika typer av texter för kommunikation, lärande och reflektion, till exempel argumenterande texter och kreativt skrivande.
  • Hur texter kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang samt strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av texter.
  • Struktur och språkliga drag i olika typer av texter. Normer för språkriktighet och vilka språkliga egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt sammanhang. Citat- och referatteknik.
  • Användning av digitala verktyg för textbearbetning.
  • Strategier för att läsa och samtala om skönlitteratur och sakprosa.
  • Läsning av, samtal om och analys av olika typer av texter på samiska från olika medier, till exempel skönlitterära texter, även muntligt traderade, och jojk.
  • Informationssökning och kritisk granskning av information från olika typer av källor.
  • Ord och fasta språkliga uttryck i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Grundläggande begrepp som behövs för att på ett strukturerat sätt tala om samiskans uppbyggnad samt för att diskutera språkriktighetsfrågor.
  • Språklig variation, till exempel variation som har att göra med ålder och kön.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Samernas status som urfolk. Språkbytesprocessen och dess konsekvenser samt orsaker till behovet av revitalisering av de nationella minoritetsspråken.
  • Samiskans utbredning, däribland vilka varieteter som talas i Sverige.
  • Samisk kultur, till exempel några traditioner och företeelser i olika områden. Några estetiska uttryck inom samisk kultur, till exempel inom slöjd, konst och musik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven kommunicerar muntligt på samiska med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på samiska med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på samiska och visar godtagbar läsförståelse. Eleven för enkla resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om samiska samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om samisk kultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven kommunicerar muntligt på samiska med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på samiska med god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på samiska och visar god läsförståelse. Eleven för utvecklade resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar goda kunskaper om samiska samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om samisk kultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven kommunicerar muntligt på samiska med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Eleven skriver olika typer av texter på samiska med mycket god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer mycket väl skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven läser och analyserar olika typer av texter på samiska och visar mycket god läsförståelse. Eleven för välutvecklade resonemang om texternas innehåll, relevans och tillförlitlighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om samiska samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om samisk kultur.

Nivå 1

SAMX1000X 100 poäng

Nivå 2

SAMX2000X 100 poäng

Nivå 3

SAMX3000X 100 poäng