Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet och med hjälp av skönlitteratur, sakprosa och andra medier lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv.

Samerna är ett urfolk. Samerna är även en nationell minoritet och samiska är ett nationellt minoritetsspråk i Sverige. De nationella minoriteternas språk och kultur är en värdefull del av den kulturella mångfalden och det gemensamma kulturarvet. För att de nationella minoriteternas språk och kultur ska leva vidare in i framtiden är det viktigt att skydda och främja dem. Kunskaper i språket och om minoritetens kultur och historia ger möjligheter att använda språket och utveckla en egen kulturell identitet.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet modersmål – samiska som andraspråk (fortsättning) ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att tala, läsa, skriva och lyssna på samiska. Undervisningen ska i möjligaste mån bedrivas på samiska och bidra till att eleverna, genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en allsidig kommunikativ förmåga. Därför ska eleverna få möta samiska i tal och skrift av olika slag och få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att formulera sig och samspela med andra i tal och skrift i olika sammanhang och för olika syften. I detta ingår även förmåga att använda olika strategier och verktyg som stöd för kommunikationen.

Undervisningen ska stimulera elevernas läsintresse, stärka deras tilltro till den egna språkliga förmågan samt främja deras personliga utveckling och vilja att söka ny kunskap. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och samtala om olika typer av texter, även muntligt traderade, på samiska.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge eleverna möjlighet att utveckla sin kulturella identitet. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk samt om urfolket samernas kultur och samisk historia. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur samiskan kan främjas och utvecklas i en flerspråkig kontext samt språkets funktion för kommunikation, tänkande och lärande.

Undervisningen i ämnet modersmål – samiska som andraspråk (fortsättning) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förståelse av talad samiska.
  • Förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på samiska med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Förmåga att läsa texter på samiska.
  • Kunskaper om samiska och språkanvändning samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk.
  • Kunskaper om samisk kultur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad samiska i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på samiska. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i någon mån fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i någon mån fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll i olika typer av texter på samiska.

Eleven visar godtagbara kunskaper om samiska samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om samisk kultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i tydligt talad samiska i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på samiska. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i olika typer av texter på samiska.

Eleven visar goda kunskaper om samiska samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om samisk kultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i tydligt talad samiska i olika sammanhang.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på samiska. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt anpassar språket till syfte, mottagare och sammanhang på ett fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i olika typer av texter på samiska.

Eleven visar mycket goda kunskaper om samiska samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om samisk kultur.