En säker och effektiv järnväg är beroende av ett välfungerande system för signalering. Ämnet signalteknik – järnväg behandlar underhåll, ombyggnation, nybyggnation och felsökning av järnvägsanläggningars signalsystem. Inom området ställs höga krav på både trafik- och elsäkerhet eftersom det utgör grunden för allt arbete på och bredvid järnvägsanläggningar.
Undervisningen i ämnet signalteknik – järnväg ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i underhåll, installation och reparation av befintliga anläggningar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem som uppstår under arbetets gång samt att felsöka och reparera fel i järnvägsanläggningars signalsystem. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhet, standarder samt lagar och andra bestämmelser inom området. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och initiativförmåga samt deras intresse för teknisk utveckling inom järnvägsbranschen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta praktiskt och i laborationsmiljö. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg, material och instrument på ett säkert och hållbart sätt. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att tolka och använda dokumentation, till exempel ritningar och arbetsbeskrivningar. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att samverka med andra och utveckla ett fackspråk.
Undervisningen i ämnet signalteknik – järnväg ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
- Kunskaper om begrepp samt lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att tolka och använda ritningar och andra relevanta dokument inom området.
- Förmåga att planera sitt arbete samt att montera, felsöka, underhålla och reparera anläggningar.
- Förmåga att arbeta säkert och att förebygga skador på personer och egendom.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för begrepp samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med viss säkerhet ritningar, arbetsbeskrivningar och andra relevanta dokument inom området.
Eleven planerar sitt arbete samt utför med visst handlag montering, felsökning, reparation och underhåll av anläggningar.
Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra och förebygger skador på personer och egendom.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för begrepp samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med säkerhet ritningar, arbetsbeskrivningar och andra relevanta dokument inom området.
Eleven planerar sitt arbete samt utför med gott handlag montering, felsökning, reparation och underhåll av anläggningar.
Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra och förebygger skador på personer och egendom.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för begrepp samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med god säkerhet ritningar, arbetsbeskrivningar och andra relevanta dokument inom området.
Eleven planerar sitt arbete samt utför med mycket gott handlag montering, felsökning, reparation och underhåll av anläggningar.
Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra och förebygger skador på personer och egendom.