Siminstruktör - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet siminstruktör på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika insatser för att öka simkunnigheten samt olika organisationer inom området.
  • Planering, organisation och genomförande av simundervisning på ett målgruppsanpassat sätt och utifrån människors individuella förutsättningar, däribland olika funktionsnedsättningar.
  • Hur planering, organisering och genomförande kan stimulera lärande och deltagande.
  • Dokumentation och utvärdering av aktiviteter i enlighet med målen för aktiviteterna.
  • Kvalitetssäkring, riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering.
  • Användande av relevanta redskap och hjälpmedel i simundervisningen.
  • Begrepp och teorier, däribland simkunnighet.
  • Rörelseförståelse och uppvärmning i vatten och på land.
  • Anatomi och simfysiologi samt simningens mekanik.
  • Vattenvana och simningens grunder.
  • Simteknik i olika simsätt i mag- och ryggläge.
  • Livräddande simteknik med livräddningsutrustning.
  • Undervisning med progression i de olika simsätten.
  • Progressionsmallar och verktyg inom området.
  • Säkerhet och ansvar i, på och vid vatten. Livräddning med användning av livräddningsutrustning, till exempel livboj, flythjälpmedel och förlängda armen.
  • Barn-HLR.
  • Riktlinjer och yrkesetik i samband med bad och simundervisning samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Ergonomi och arbetsmiljö.
  • Lokala förutsättningar för genomförande av miljömässigt hållbara aktiviteter vid simundervisning.
  • Interaktion, kommunikation och bemötande för att stödja och stimulera lärande och deltagande.
  • Siminstruktörens olika roller och ansvar.
  • Kommunikation och samverkan med deltagare, vårdnadshavare, skola och samarbetspartner.
  • Pedagogiskt ledarskap i enlighet med syfte och mål för aktiviteten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och genomför simundervisning som stödjer och stimulerar lärande och deltagande på ett målgruppsanpassat sätt med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar simundervisningen.

Eleven leder simundervisning på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett godtagbart sätt. Eleven leder simundervisning på ett målinriktat och pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och genomför simundervisning som stödjer och stimulerar lärande och deltagande på ett målgruppsanpassat sätt med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar simundervisningen.

Eleven leder simundervisning på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett gott sätt. Eleven leder simundervisning på ett målinriktat och pedagogiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och genomför simundervisning som stödjer och stimulerar lärande och deltagande på ett målgruppsanpassat sätt med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar simundervisningen.

Eleven leder simundervisning på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett mycket gott sätt. Eleven leder simundervisning på ett målinriktat och pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

SIMN1000X 100 poäng