Skärgårdsnavigation - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet skärgårdsnavigation på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika fartygstyper samt deras egenskaper och användningsområden.
  • Olika fartygstypers påverkan på miljön.
  • Terresternavigation.
  • Instrumentnavigation.
  • Fyrbelysningssystem och lanternor.
  • Sjökort och sjömärken.
  • Förutsättningar för säkerhet till sjöss, däribland väderförhållanden och mörker.
  • Internationella sjövägsregler, sjötrafikförordningen och sjölagen.
  • Skydd av den marina miljön.
  • Åtgärder vid brand och olycksfall samt för överlevnad. Första hjälpen med HLR (hjärt-lungräddning).
  • Sjöräddningens organisation i Sverige.
  • Ruttplanering utifrån sjökort samt positions- och lägesbestämningar.
  • Tolkning och användning av instruktioner och regler.
  • Förebyggande säkerhetsåtgärder och utförande av säkerhetskontroll före avfärd.
  • Styrning efter sjökort, kompass, kurskontroll i enslinje, navigering i utprickat farvatten och positions- och lägesbestämningar.
  • Hantering och framförande av fartyg inomskärs på ett säkerhetsmedvetet sätt med hänsyn till miljön och till fartygets maskinstyrka och manöversystem.
  • Från- och tilläggning under olika förhållanden, till exempel vid strömt vatten, vind och trängsel.
  • Förtöjning med ankare samt vid boj och y-bommar.
  • Förtöjning med långsida mot kaj.
  • Förtöjning i naturhamn.
  • Knopslagning.
  • Dokumentation och utvärdering av genomfört uppdrag.
  • Ergonomiskt säkra och skadeförebyggande arbetssätt.
  • Begrepp och fackspråk.
  • Situationsanpassat bemötande och agerande. Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika fartygstyper.

Eleven visar godtagbara kunskaper om skärgårdsnavigation samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.

Eleven hanterar och framför fartyg med visst handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med godtagbar användning av fackspråk.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika fartygstyper.

Eleven visar goda kunskaper om skärgårdsnavigation samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.

Eleven hanterar och framför fartyg med gott handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger utvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med utvecklad användning av fackspråk.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika fartygstyper.

Eleven visar mycket goda kunskaper om skärgårdsnavigation samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.

Eleven hanterar och framför fartyg med mycket gott handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger välutvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med välutvecklad användning av fackspråk.

Nivå 1

SKAG1000X 100 poäng