Ämnet skogsmaskiner behandlar de maskiner och den tekniska utrustning som används inom skogsbrukets olika verksamhetsområden. Ämnet behandlar hur teknik och teknisk utveckling kan bidra till att den biologiska potentialen utnyttjas. I ämnet ingår körning och manövrering av skogsmaskiner samt trafikkunskap.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet skogsmaskiner ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda maskiner och teknisk utrustning på ett ändamålsenligt och säkert sätt. Maskiner och teknisk utrustning som används i samspel med biologiska förutsättningar, och i enlighet med lagstiftning och certifieringskrav, bidrar till en hög kvalitet på skogsbrukets produkter och tjänster samt till en hållbar utveckling. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsproduktion på ett rationellt och effektivt sätt med arbetsmetoder som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att köra och manövrera maskiner och fordon i trafik och i olika typer av terräng. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om maskinernas och den tekniska utrustningens konstruktion, funktion och inställningsmöjligheter samt förmåga att vårda och underhålla maskiner och teknisk utrustning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av maskinanvändningens påverkan på skog och mark samt förmåga att arbeta på ett ansvarsfullt och yrkesmässigt sätt. I undervisningen ska eleverna ges rika möjligheter till färdighetsträning. Undervisningen ska också stimulera elevernas nyfikenhet och vilja att söka kunskap om och använda nya tekniska lösningar. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller maskiner inom skogsbruk.

Praktiska övningar, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen.

Undervisningen i ämnet skogsmaskiner ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om skogsmaskiner och teknisk utrustning samt om deras funktion och konstruktion.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsbruk med skogsmaskiner och teknisk utrustning.
  • Förmåga att köra och manövrera skogsmaskiner och fordon i trafik och i terräng.
  • Förmåga att vårda och underhålla skogsmaskiner och teknisk utrustning.
  • Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om skogsmaskiner och teknisk utrustning samt om deras funktion och konstruktion.

Eleven utför arbetsuppgifter inom skogsbruk med skogsmaskiner och teknisk utrustning med godtagbart resultat. I arbetet värderar eleven situationen och förutsättningarna på platsen och gör enkla bedömningar av lämpliga arbetsmetoder.

Eleven kör och manövrerar skogsmaskiner och fordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt hållbart sätt. I samband med körning i terräng vidtar eleven med viss säkerhet åtgärder för att skydda mark och bestånd.

Eleven utför med visst handlag vård och underhåll av skogsmaskiner och teknisk utrustning.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med skogsmaskiner. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter utifrån miljöhänsyn och ekonomiska faktorer.

Eleven arbetar och kör skogsmaskin i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om skogsmaskiner och teknisk utrustning samt om deras funktion och konstruktion.

Eleven utför arbetsuppgifter inom skogsbruk med skogsmaskiner och teknisk utrustning med gott resultat. I arbetet värderar eleven situationen och förutsättningarna på platsen och gör välgrundade bedömningar av lämpliga arbetsmetoder.

Eleven kör och manövrerar skogsmaskiner och fordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt hållbart sätt. I samband med körning i terräng vidtar eleven med säkerhet åtgärder för att skydda mark och bestånd.

Eleven utför med gott handlag vård och underhåll av skogsmaskiner och teknisk utrustning.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med skogsmaskiner. Dessutom väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter utifrån miljöhänsyn och ekonomiska faktorer.

Eleven arbetar och kör skogsmaskin i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om skogsmaskiner och teknisk utrustning samt om deras funktion och konstruktion.

Eleven utför arbetsuppgifter inom skogsbruk med skogsmaskiner och teknisk utrustning med mycket gott resultat. I arbetet värderar eleven situationen och förutsättningarna på platsen och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av lämpliga arbetsmetoder.

Eleven kör och manövrerar skogsmaskiner och fordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt hållbart sätt. I samband med körning i terräng vidtar eleven med god säkerhet åtgärder för att skydda mark och bestånd.

Eleven utför med mycket gott handlag vård och underhåll av skogsmaskiner och teknisk utrustning.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med skogsmaskiner. Dessutom väljer eleven med god säkerhet arbetsmetoder och tidpunkt för att utföra olika arbetsuppgifter utifrån miljöhänsyn och ekonomiska faktorer.

Eleven arbetar och kör skogsmaskin i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.