Ämnet snöfordon – service och underhållsteknik behandlar fordonsverkstaden som arbetsplats. Ämnet behandlar även funktion hos samt service och underhåll av pistmaskiner och snöskotrar.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet snöfordon – service och underhållsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar en förståelse av hela fordonsverkstaden som arbetsplats, dess verksamheter, arbetsmiljöer och risker. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om vanligt förekommande arbetsuppgifter samt förmåga att använda verktyg och utrustning i en fordonsverkstad inrättad för pistmaskiner och snöskotrar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av pistmaskiner och snöskotrar, deras användningsområden samt deras huvudkomponenter, system och tilläggsutrustningar. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra service och underhåll av pistmaskiner, snöskotrar och deras tilläggsutrustningar med hjälp av teknisk information och utrustning.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsformer och arbetssätt som främjar ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet inom service och underhåll samt kunskaper om branschens ansvar för hållbar utveckling.

Undervisningen ska bidra till att stimulera elevernas intresse för snöfordon samt för utrustning och ny teknik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att, såväl självständigt som tillsammans med andra, arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet snöfordon – service och underhållsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt olika arbetsmiljöer och risker i en fordonsverkstad inrättad för pistmaskiner och snöskotrar.
  • Kunskaper om digitala informationssystem och teknisk information samt om verktyg och övrig utrustning i en fordonsverkstad inrättad för pistmaskiner och snöskotrar.
  • Kunskaper om olika typer av pistmaskiner och snöskotrar samt deras olika huvudkomponenter, system och tilläggsutrustningar.
  • Förmåga att genomföra service och underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av pistmaskiner, snöskotrar och deras tilläggsutrustning.
  • Förmåga att använda digitala informationssystem och teknisk information samt verktyg och övrig utrustning i samband med service och underhåll.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta arbetsprocesser och arbetsmetoder.

Eleven visar godtagbara kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt om hur diagnosutrustningens mätdata kan utläsas och tolkas utifrån fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om funktionsprinciper för och konstruktioner av olika typer av pistmaskiner, snöskotrar och tilläggsutrustningar samt om deras olika huvudkomponenter, system och olika användningsområden.

Eleven genomför med viss säkerhet service och underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av pistmaskiner, snöskotrar och deras tilläggsutrustning i bekanta situationer utifrån fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med visst handlag verktyg och övrig utrustning i samband med service och underhåll.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta men även delvis nya arbetsprocesser och arbetsmetoder.

Eleven visar goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt om hur diagnosutrustningens mätdata kan utläsas och tolkas utifrån fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven visar goda kunskaper om funktionsprinciper för och konstruktioner av olika typer av pistmaskiner, snöskotrar och tilläggsutrustningar samt om deras olika huvudkomponenter, system och olika användningsområden.

Eleven genomför med säkerhet service och underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av pistmaskiner, snöskotrar och deras tilläggsutrustning i bekanta situationer utifrån fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med gott handlag verktyg och övrig utrustning i samband med service och underhåll.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta men även nya arbetsprocesser och arbetsmetoder.

Eleven visar mycket goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt om hur diagnosutrustningens mätdata kan utläsas och tolkas utifrån fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om funktionsprinciper för och konstruktioner av olika typer av pistmaskiner, snöskotrar och tilläggsutrustningar samt om deras olika huvudkomponenter, system och olika användningsområden.

Eleven genomför med god säkerhet service och underhåll samt funktions- och säkerhetskontroll av pistmaskiner, snöskotrar och deras tilläggsutrustning i bekanta men även nya situationer utifrån fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning i samband med service och underhåll.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.