Ämnet snötillverkning behandlar snöproduktion med olika typer av snötillverkningssystem samt underhåll, felsökning och reparation av systemen. Ämnet behandlar även olika metoder för snölagring.
Undervisningen i ämnet snötillverkning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av snötillverkningssystem, arbetsprocesser för tillverkning av snö och metoder för snölagring. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att montera och driftsätta snötillverkningssystem utifrån olika förutsättningar i skidområden. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra underhåll, felsökning och reparationer av snötillverkningssystem.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom snötillverkning som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att både självständigt och tillsammans med andra arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.
Undervisningen i ämnet snötillverkning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika typer av snötillverkningssystem och tillverkning av snö samt metoder för snölagring.
- Förmåga att montera, driftsätta och övervaka snötillverkningssystem samt att lagra snö.
- Förmåga att utföra underhåll, felsökning och reparationer av snötillverkningssystem.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av snötillverkningssystem och tillverkning av snö samt lagring av snö.
Eleven utför med viss säkerhet montering, driftsättning och övervakning av snötillverkningssystem samt lagring av snö.
Eleven utför med viss säkerhet underhåll, felsökning och reparationer av snötillverkningssystem.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika typer av snötillverkningssystem och tillverkning av snö samt lagring av snö.
Eleven utför med säkerhet montering, driftsättning och övervakning av snötillverkningssystem samt lagring av snö.
Eleven utför med säkerhet underhåll, felsökning och reparationer av snötillverkningssystem.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av snötillverkningssystem och tillverkning av snö samt lagring av snö.
Eleven utför med god säkerhet montering, driftsättning och övervakning av snötillverkningssystem samt lagring av snö.
Eleven utför med god säkerhet underhåll, felsökning och reparationer av snötillverkningssystem.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.