Ämnet snöskotrar – reparations- och systemteknik behandlar felsökning och reparationer av fordonskomponenter och system i snöskotrar och tilläggsutrustningar.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet snöskotrar – reparations- och systemteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om system och komponenter i snöskotrar och tilläggsutrustningar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra felsökning och reparationer av snöskotrar. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda specialverktyg, teknisk information, digitala informationssystem och övrig utrustning i arbetet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla en förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att både självständigt och tillsammans med andra arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet snöskotrar – reparations- och systemteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika system och komponenter i olika typer av snöskotrar och tilläggsutrustningar.
  • Kunskaper om specialverktyg, mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem.
  • Förmåga att utföra felsökning och reparationer av snöskotrars och tilläggsutrustningars olika system och komponenter.
  • Förmåga att använda specialverktyg, teknisk information, digitala informationssystem och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika system och komponenter i olika typer av snöskotrar och tilläggsutrustningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om specialverktyg, mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem samt om hur dessa används i samband med felsökning och reparationer.

Eleven utför med viss säkerhet felsökning och reparationer av system och komponenter i snöskotrar och deras tilläggsutrustningar enligt fordonstillverkarens anvisningar och krav.

Eleven använder med viss säkerhet specialverktyg, teknisk information, digitala informationssystem och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika system och komponenter i olika typer av snöskotrar och tilläggsutrustningar.

Eleven visar goda kunskaper om specialverktyg, mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem samt om hur dessa används i samband med felsökning och reparationer.

Eleven utför med säkerhet felsökning och reparationer av system och komponenter i snöskotrar och deras tilläggsutrustningar enligt fordonstillverkarens anvisningar och krav.

Eleven använder med säkerhet specialverktyg, teknisk information, digitala informationssystem och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika system och komponenter i olika typer av snöskotrar och tilläggsutrustningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om specialverktyg, mät- och diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem samt om hur dessa används i samband med felsökning och reparationer.

Eleven utför med god säkerhet felsökning och reparationer av system och komponenter i snöskotrar och deras tilläggsutrustningar enligt fordonstillverkarens anvisningar och krav.

Eleven använder med god säkerhet specialverktyg, teknisk information, digitala informationssystem och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.