Ämnet sociologi är ett samhällsvetenskapligt ämne som ger mångsidiga perspektiv på samspelet mellan olika sociala aktörer och strukturer och hur de påverkar varandra i det moderna samhället.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet sociologi ska syfta till att eleverna utvecklar teoretiska och empiriska kunskaper om olika samhällsförhållanden och hur olika aktörer och strukturer påverkar varandra. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om framväxten av det moderna samhället och om hur det moderna samhället ger upphov till skilda identitets- och socialiseringsprocesser.

Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om människors handlingar, sociala relationer och sociala processer med utgångspunkt såväl i samhällsförändringar som i människors möten i vardagen.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt och förmåga att använda sociologiska begrepp och teorier för att förstå empiri från olika källor och dra slutsatser utifrån dessa.

Undervisningen ska vidare ge eleverna en inblick i metoder för insamling och bearbetning av kvalitativa och kvantitativa data.

Undervisningen i ämnet sociologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om det moderna samhällets framväxt och det moderna samhällets inverkan på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Kunskaper om hur olika aktörer och samhällsstrukturer formas i samspel med varandra.
  • Förmåga att analysera sociala företeelser med hjälp av sociologiska begrepp, teorier och metoder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om det moderna samhällets framväxt och för enkla resonemang om det moderna samhällets inverkan på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur olika aktörer och samhällsstrukturer formas i samspel med varandra och för enkla resonemang om detta samspel.

Eleven gör enkla analyser av sociala företeelser med hjälp av sociologiska begrepp, teorier och metoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om det moderna samhällets framväxt och för utvecklade resonemang om det moderna samhällets inverkan på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Eleven visar goda kunskaper om hur olika aktörer och samhällsstrukturer formas i samspel med varandra och för utvecklade resonemang om detta samspel.

Eleven gör välgrundade analyser av sociala företeelser med hjälp av sociologiska begrepp, teorier och metoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om det moderna samhällets framväxt och för välutvecklade resonemang om det moderna samhällets inverkan på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur olika aktörer och samhällsstrukturer formas i samspel med varandra och för välutvecklade resonemang om detta samspel.

Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av sociala företeelser med hjälp av sociologiska begrepp, teorier och metoder.