Ämnet social omsorg har sin grund i praktiskt omsorgsarbete. Social omsorg är ett område inom det tvärvetenskapliga ämnet socialt arbete men innehåller även aspekter av samhälls- och beteendevetenskap samt pedagogik. Ämnet behandlar social omsorg ur ett helhetsperspektiv.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet social omsorg ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om vårdens och omsorgens arbetsuppgifter, organisation och utveckling både historiskt och i nutid. Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i en samhällssyn som präglas av öppenhet i fråga om människors olikheter samt ge eleverna möjlighet att utveckla en beredskap att förstå och leva i ett samhälle präglat av mångfald. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människor på individ-, grupp- och samhällsnivå. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda centrala begrepp och perspektiv inom social omsorg.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att på ett ansvarsfullt och yrkesmässigt sätt utföra arbetsuppgifter nära brukare och inom ramarna för socialtjänstlagen. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera uppgifter inom social omsorg. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad som påverkar brukares behov och livskvalitet, förmåga att ta hänsyn till brukarens allmänmänskliga och individuella behov samt förståelse för den enskilda människans uppfattning av den egna livssituationen. Genom att anlägga etiska, sociala och kulturella perspektiv på möten med brukare ska undervisningen även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och möta brukare med ett lyhört, respektfullt, reflekterande och empatiskt förhållningssätt.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta enskilt och i team i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt utifrån en demokratisk värdegrund. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet för att på så sätt kunna förebygga och minska skaderisken hos brukare och personal. Eleverna ska även ges möjlighet att använda teknisk utrustning samt informationsteknik inom verksamhetsområdet. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att inhämta, granska och värdera ny kunskap inom området.

Undervisningen i ämnet social omsorg ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om vårdens och omsorgens utveckling och organisation.
  • Kunskaper om sociala frågeställningars, levnadsvanors och livsvillkors påverkan inom social omsorg samt om centrala begrepp och perspektiv.
  • Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera arbetsuppgifter inom social omsorg.
  • Förmåga att utifrån ett yrkesetiskt förhållningssätt kommunicera och samarbeta samt att använda teknik för kommunikation och dokumentation.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vårdens och omsorgens utveckling och organisation.

Eleven för enkla resonemang om levnadsvanors och livsvillkors påverkan på individ-, grupp- och samhällsnivå. Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp och perspektiv inom social omsorg.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom området med utgångspunkt i den enskilda människans önskemål och behov på ett godtagbart sätt. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett enkelt sätt samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven kommunicerar och samverkar med andra på ett yrkesetiskt sätt. Eleven använder teknisk och digital utrustning för kommunikation och dokumentation med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom social omsorg.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vårdens och omsorgens utveckling och organisation.

Eleven för utvecklade resonemang om levnadsvanors och livsvillkors påverkan på individ-, grupp- och samhällsnivå. Eleven redogör utförligt för innebörden av begrepp och perspektiv inom social omsorg.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom området med utgångspunkt i den enskilda människans önskemål och behov på ett gott sätt. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett utvecklat sätt samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven kommunicerar och samverkar med andra på ett yrkesetiskt sätt. Eleven använder teknisk och digital utrustning för kommunikation och dokumentation med säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom social omsorg.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vårdens och omsorgens utveckling och organisation.

Eleven för välutvecklade resonemang om levnadsvanors och livsvillkors påverkan på individ-, grupp- och samhällsnivå. Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp och perspektiv inom social omsorg.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom området med utgångspunkt i den enskilda människans önskemål och behov på ett mycket gott sätt. Eleven dokumenterar och utvärderar arbetet på ett välutvecklat sätt samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven kommunicerar och samverkar med andra på ett yrkesetiskt sätt. Eleven använder teknisk och digital utrustning för kommunikation och dokumentation med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom social omsorg.