Ämnet solcellsteknik behandlar installation, kontroll och underhåll av solcellsanläggningar. Ämnet behandlar även hur lagring och distribution av producerad solenergi kan bidra till hållbar utveckling. Dessutom behandlas elsäkerhets- och brandskyddfrågor eftersom misstag i arbetet kan orsaka skador på person och egendom.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet solcellsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med solcellsanläggningar på ett säkert och hållbart sätt. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om system och komponenter i solcellsanläggningar samt deras funktion. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att installera och kontrollera solcellstekniska anläggningar. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förståelse för den tekniska utvecklingen inom solcellsteknik som en del av ett hållbart samhällsbygge. Undervisningen ska även stimulera elevernas nyfikenhet, problemlösningsförmåga och intresse för teknisk utveckling inom området.

Genom praktiskt arbete i kombination med teori ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ergonomiskt, säkert, hållbart och estetiskt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera sitt arbete samt att tolka och använda scheman, ritningar och manualer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar ett fackspråk samt förmåga att kommunicera med leverantörer och kunder på ett situationsanpassat sätt.

Undervisningen i ämnet solcellsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om solcellsanläggningars uppbyggnad och funktion.
  • Förmåga att installera och kontrollera solcellstekniska anläggningar.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller solcellsområdet.
  • Förmåga att tolka och använda ritningar och manualer samt att dokumentera arbetet.
  • Förmåga att kommunicera med leverantörer och kunder.
  • Kunskaper om samband mellan solcellsteknik och hållbar utveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för hur solcellsanläggningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven installerar och kontrollerar soltekniska anläggningar med godtagbart resultat.

Eleven utför installationer i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder ritningar och manualer med viss säkerhet samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med viss säkerhet med leverantörer och kunder.

Eleven för enkla resonemang om samband mellan solcellsteknik och hållbar utveckling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för hur solcellsanläggningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven installerar och kontrollerar soltekniska anläggningar med gott resultat.

Eleven utför installationer i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder ritningar och manualer med säkerhet samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med säkerhet med leverantörer och kunder.

Eleven för utvecklade resonemang om samband mellan solcellsteknik och hållbar utveckling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för hur solcellsanläggningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven installerar och kontrollerar soltekniska anläggningar med mycket gott resultat.

Eleven utför installationer i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder ritningar och manualer med god säkerhet samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med god säkerhet med leverantörer och kunder.

Eleven för välutvecklade resonemang om samband mellan solcellsteknik och hållbar utveckling.