Spårfordon – ellära och elteknik - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet spårfordon – ellära och elteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Funktionsprinciper för olika elektriska komponenter, däribland ledare, halvledare och isolatorer.
  • Orientering om motorer, generatorer och transformatorer som förekommer i spårfordon samt om energiöverföring.
  • Metoder för beräkning av elektriska serie- och parallellkopplingar i elektriska kretsar.
  • Orientering om elektromagnetisk kompabilitet och övertoner.
  • Orientering om olika filter för eliminering av störningar.
  • Trefassystem, enfasväxelströmskretsar och likströmskretsar samt deras komponenter i spårfordon.
  • Olika typer av fästelement och förband för elkablar och kontaktdon, däribland kläm- och skruvförband.
  • Metoder för felsökning och avhjälpning av fel i olika typer av lik- och växelströmskretsar i spårfordon.
  • Orientering om digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt metoder för användning av dessa, till exempel i samband med mätning och analys av mätvärden, felsökning och vid avhjälpning av fel.
  • Spårfordonstillverkarens och branschens krav på dokumentation vid olika typer av arbetsåtgärder.
  • Rutiner, standarder för elsäkerhet och lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
  • Olika metoder för att upprätthålla säkerheten på arbetsplatsen.
  • Åtgärder för att förhindra person- och egendomsskador.
  • Olika metoder för komponent- och kretsmätningar samt för analys av mätvärden i lik- och växelströmskretsar.
  • Enklare felsökning och avhjälpning av fel i elektriska system och deras komponenter i spårfordon enligt spårfordonstillverkarens krav.
  • Mätning och analys av mätvärden samt enklare felsökning i lik- och växelströmskretsar i spårfordon.
  • Spårfordonstillverkares anvisningar, scheman och övrig teknisk information på svenska och engelska.
  • Användning av verktyg och utrustning i samband med felsökning och avhjälpning av fel.
  • Säkert, miljö- och kvalitetsmässigt arbete både självständigt och tillsammans med andra i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser.
  • Riskbedömning i samband med komponent- och kretsmätningar enligt spårfordonstillverkarens anvisningar.
  • Metodiskt arbete för struktur, ordning och effektiv arbetsmiljö på arbetsplatsen.
  • Dokumentation av arbetsåtgärder enligt spårfordonstillverkarens och branschens krav.
  • Utvärdering av arbetsprocess och utfört arbete.
  • Tekniska begrepp och uttryck på svenska och engelska samt yrkesmässig kommunikation med medarbetare och andra aktörer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om el och olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.

Eleven visar godtagbara kunskaper om rutiner för felsökning och avhjälpning av fel i olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter.

Eleven visar godtagbara kunskaper om komponent- och kretsmätningar i lik- och växelströmskretsar.

Eleven genomför med visst handlag enklare felsökning och avhjälpning av fel i elektriska system och deras komponenter i spårfordon.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av tekniska begrepp och uttryck.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om el och olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.

Eleven visar goda kunskaper om rutiner för felsökning och avhjälpning av fel i olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter.

Eleven visar goda kunskaper om komponent- och kretsmätningar i lik- och växelströmskretsar.

Eleven genomför med gott handlag enklare felsökning och avhjälpning av fel i elektriska system och deras komponenter i spårfordon.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av tekniska begrepp och uttryck.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om el och olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.

Eleven visar mycket goda kunskaper om rutiner för felsökning och avhjälpning av fel i olika typer av lik- och växelströmskretsar och deras komponenter.

Eleven visar mycket goda kunskaper om komponent- och kretsmätningar i lik- och växelströmskretsar.

Eleven genomför med mycket gott handlag enklare felsökning och avhjälpning av fel i elektriska system och deras komponenter i spårfordon.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av tekniska begrepp och uttryck.

Nivå 1

SPAD1000X 200 poäng