Ämnet spårfordon – elkraft och traktion behandlar olika kraft- och drivsystem samt hur dessa styrs i spårfordon. Ämnet behandlar även installation och driftsättning av motorer för olika driftarter i spårfordon samt underhåll av elkraft- och elmotordrivsystem.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet spårfordon – elkraft och traktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om elkraft- och elmotordrivsystem och deras olika komponenter samt hur de samverkar i spårfordon. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika typer av system- och komponentmätningar i samband med driftsättning av motorer. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att installera och driftsätta motorer samt genomföra underhåll av elkraft- och elmotordrivsystem enligt spårfordonstillverkarens krav.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och andra aktörer. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att både självständigt och tillsammans med andra arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet spårfordon – elkraft och traktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om elkraft- och elmotordrivsystem och deras olika komponenter samt om hur de samverkar i spårfordon.
  • Kunskaper om olika typer av system- och komponentmätningar som görs i samband med driftsättning av motorer i spårfordon.
  • Förmåga att installera och driftsätta motorer samt genomföra underhåll av elkraft- och elmotordrivsystem enligt spårfordonstillverkarens krav.
  • Förmåga att använda teknisk information, verktyg och övrig utrustning i samband med installation och driftsättning av motorer samt vid underhåll i elkraft- och elmotordrivsystem.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om elkraft- och elmotordrivsystem och deras olika komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av system- och komponentmätningar vid driftsättning av motorer i spårfordon.

Eleven installerar och driftsätter med visst handlag motorer samt genomför med viss säkerhet underhåll av elkraft- och elmotordrivsystem enligt spårfordonstillverkarens krav.

Eleven använder med viss säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med visst handlag verktyg och övrig utrustning vid installation och driftsättning av motorer samt vid underhåll i elkraft- och elmotordrivsystem.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om elkraft- och elmotordrivsystem och deras olika komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av system- och komponentmätningar vid driftsättning av motorer i spårfordon.

Eleven installerar och driftsätter med gott handlag motorer samt genomför med säkerhet underhåll av elkraft- och elmotordrivsystem enligt spårfordonstillverkarens krav.

Eleven använder med säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med gott handlag verktyg och övrig utrustning vid installation och driftsättning av motorer samt vid underhåll i elkraft- och elmotordrivsystem.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om elkraft- och elmotordrivsystem och deras olika komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av system- och komponentmätningar vid driftsättning av motorer i spårfordon.

Eleven installerar och driftsätter med mycket gott handlag motorer samt genomför med god säkerhet underhåll av elkraft- och elmotordrivsystem enligt spårfordonstillverkarens krav.

Eleven använder med god säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning vid installation och driftsättning av motorer samt vid underhåll i elkraft- och elmotordrivsystem.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.