Spårfordon – systemteknik - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet spårfordon – systemteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Spårfordons olika system, deras komponenter och funktion och hur de samverkar, däribland pneumatiska, elektriska och mekaniska system.
  • Orientering om kraftförsörjningssystem och hjälpkraftssystem, deras komponenter och funktion i spårfordon.
  • Yttre spänningssättning, däribland genom europakontakter, pantografer och tågvärmeposter.
  • Orientering om fordonsdatasystem i olika spårfordonstyper, deras uppbyggnad, komponenter och funktion.
  • Metoder för att identifiera olika fel med hjälp av fordonsdatorsystem samt metoder för felsökning och avhjälpning av enklare fel inom felkategorierna A, B, C, D och E.
  • Olika typer av anvisningar och teknisk information samt mätinstrument som används i samband med felidentifiering, felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.
  • Identifiering av fel i fordonsdatorsystem samt felsökning och avhjälpning av enklare fel i olika typer av system och deras komponenter.
  • Funktionstester och inspektioner av olika system och deras komponenter.
  • Verktyg och övrig utrustning som används i samband med felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.
  • Säkert, miljö- och kvalitetsmässigt arbete både självständigt och tillsammans med andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav.
  • Riskbedömning i samband med felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.
  • Utvärdering av arbetsprocess och utfört arbete.
  • Tekniska begrepp och uttryck på svenska och engelska samt yrkesmässig kommunikation med medarbetare och andra aktörer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om spårfordons olika system, deras komponenter och funktion.

Eleven genomför med viss säkerhet felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.

Eleven använder med viss säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med visst handlag verktyg och övrig utrustning i samband med felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om spårfordons olika system, deras komponenter och funktion.

Eleven genomför med säkerhet felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.

Eleven använder med säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med gott handlag verktyg och övrig utrustning i samband med felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om spårfordons olika system, deras komponenter och funktion.

Eleven genomför med god säkerhet felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.

Eleven använder med god säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning i samband med felsökning och avhjälpning av enklare fel i system och komponenter.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Nivå 1

SPAN1000X 200 poäng