Ämnet spårfordon – underhållsteknik behandlar underhållsarbetets betydelse för att spårfordon ska fungera på ett optimalt sätt. Ämnet behandlar pneumatiska system och komponenter samt deras underhållsbehov. Ämnet behandlar även olika metoder för sammanfogning av material samt arbetsprocesser och arbetsmetoder för inspektioner, kontroller och underhåll av spårfordon.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet spårfordon – underhållsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder inom underhåll av olika typer av spårfordon samt om sammanfogningsteknik och material som används i spårfordon.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att demontera och montera fästelement och skruvförband samt i att genomföra enklare underhåll och inspektioner enligt spårfordonstillverkarens krav. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om pneumatiska system och deras komponenter samt om inspektioner och kontroller av huvudkomponenter i spårfordon.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och andra aktörer. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att både självständigt och tillsammans med andra arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet spårfordon – underhållsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder vid underhåll av olika typer av spårfordon.
  • Kunskaper om material och sammanfogningsmetoder som används i spårfordon.
  • Kunskaper om pneumatiska system och komponenter samt deras funktion och underhållsbehov i spårfordon.
  • Kunskaper om inspektioner och kontroller av huvudkomponenter i spårfordon.
  • Färdigheter i att demontera och montera fästelement och skruvförband samt i att genomföra enklare underhåll och inspektioner av spårfordon.
  • Förmåga att använda teknisk information, verktyg och övrig utrustning i samband med underhåll och kontroller.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder vid underhåll av olika typer av spårfordon.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av material och sammanfogningsmetoder som används i spårfordon.

Eleven visar godtagbara kunskaper om pneumatiska system, deras komponenter, funktion och underhållsbehov.

Eleven visar godtagbara kunskaper om visuella inspektioner och kontroller samt oförstörande kontroller av huvudkomponenter i spårfordon.

Eleven visar godtagbara färdigheter i att demontera och montera fästelement och skruvförband. Dessutom genomför eleven med viss skicklighet enklare underhållsarbete och visuella inspektioner av spårfordon.

Eleven använder med viss säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med visst handlag verktyg och övrig utrustning i samband med underhåll och visuella kontroller.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder vid underhåll av olika typer av spårfordon.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av material och sammanfogningsmetoder som används i spårfordon.

Eleven visar goda kunskaper om pneumatiska system, deras komponenter, funktion och underhållsbehov.

Eleven visar goda kunskaper om visuella inspektioner och kontroller samt oförstörande kontroller av huvudkomponenter i spårfordon.

Eleven visar goda färdigheter i att demontera och montera fästelement och skruvförband. Dessutom genomför eleven med god skicklighet enklare underhållsarbete och visuella inspektioner av spårfordon.

Eleven använder med säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med gott handlag verktyg och övrig utrustning i samband med underhåll och visuella kontroller.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder vid underhåll av olika typer av spårfordon.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av material och sammanfogningsmetoder som används i spårfordon.

Eleven visar mycket goda kunskaper om pneumatiska system, deras komponenter, funktion och underhållsbehov.

Eleven visar mycket goda kunskaper om visuella inspektioner och kontroller samt oförstörande kontroller av huvudkomponenter i spårfordon.

Eleven visar mycket goda färdigheter i att demontera och montera fästelement och skruvförband. Dessutom genomför eleven med mycket god skicklighet enklare underhållsarbete och visuella inspektioner av spårfordon.

Eleven använder med god säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning i samband med underhåll och visuella kontroller.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt spårfordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.