Ämnet spårfordon – yrkesteknik behandlar järnvägsbranschen och dess olika verksamheter och yrkesområden. Dessutom behandlar ämnet olika typer av spårfordon och system för drift av spårfordon. Ämnet ger en orientering om olika arbetsprocesser och arbetsområden samt behandlar enklare arbetsuppgifter i en spårfordonsverkstad.
Undervisningen i ämnet spårfordon – yrkesteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av järnvägsbranschen och järnvägens roll i samhället samt kunskaper om olika verksamheter och yrkesområden inom branschen. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om den infrastruktur som berör spårfordon samt om anläggningar och system för drift av spårfordon. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av spårfordon, deras användningsområden och driftsmiljöer samt om olika arbetsprocesser och arbetsmiljöer i en spårfordonsverkstad. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om teknisk information, verktyg och övrig utrustning samt förmåga att genomföra enklare elektriskt och mekaniskt arbete i en spårfordonsverkstad.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsformer och arbetssätt som främjar ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet samt om branschens ansvar för hållbar utveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med de rutiner, lagar och andra bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen.
Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för spårfordon samt för utrustning och ny teknik. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och andra aktörer. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet.
Undervisningen i ämnet spårfordon – yrkesteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om järnvägsbranschen, dess olika verksamheter och yrkesområden.
- Kunskaper om anläggningar och system för drift av spårfordon.
- Kunskaper om olika typer av spårfordon, deras huvudkomponenter, system och användningsområden.
- Kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om olika arbetsmiljöer och risker i en spårfordonsverkstad.
- Kunskaper om digitala informationssystem och teknisk information samt om verktyg och övrig utrustning i en spårfordonsverkstad.
- Förmåga att genomföra enklare elektriskt, mekaniskt och pneumatiskt arbete i en spårfordonsverkstad.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med de rutiner, lagar och andra bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen.
- Förmåga att kommunicera med medarbetare och andra aktörer samt använda enklare tekniska begrepp och uttryck.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om järnvägsbranschen, dess olika verksamheter och yrkesområden.
Eleven visar godtagbara kunskaper om anläggningar och system för drift av spårfordon.
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av spårfordon, deras huvudkomponenter, system och användningsområden.
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om olika arbetsmiljöer och risker i en spårfordonsverkstad.
Eleven visar godtagbara kunskaper om digitala informationssystem och teknisk information samt om verktyg och övrig utrustning i en spårfordonsverkstad.
Eleven utför med visst handlag enklare elektriskt, mekaniskt och pneumatiskt arbete i en spårfordonsverkstad.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med de rutiner, lagar och andra bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av enklare tekniska begrepp och uttryck.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om järnvägsbranschen, dess olika verksamheter och yrkesområden.
Eleven visar goda kunskaper om anläggningar och system för drift av spårfordon.
Eleven visar goda kunskaper om olika typer av spårfordon, deras huvudkomponenter, system och användningsområden.
Eleven visar goda kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om olika arbetsmiljöer och risker i en spårfordonsverkstad.
Eleven visar goda kunskaper om digitala informationssystem och teknisk information samt om verktyg och övrig utrustning i en spårfordonsverkstad.
Eleven utför med gott handlag enklare elektriskt, mekaniskt och pneumatiskt arbete i en spårfordonsverkstad.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med de rutiner, lagar och andra bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av enklare tekniska begrepp och uttryck.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om järnvägsbranschen, dess olika verksamheter och yrkesområden.
Eleven visar mycket goda kunskaper om anläggningar och system för drift av spårfordon.
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av spårfordon, deras huvudkomponenter, system och användningsområden.
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder samt om olika arbetsmiljöer och risker i en spårfordonsverkstad.
Eleven visar mycket goda kunskaper om digitala informationssystem och teknisk information samt om verktyg och övrig utrustning i en spårfordonsverkstad.
Eleven utför med mycket gott handlag enklare elektriskt, mekaniskt och pneumatiskt arbete i en spårfordonsverkstad.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med de rutiner, lagar och andra bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av enklare tekniska begrepp och uttryck.