Styrteknik handlar om digital reglering av system med många in- och utsignaler. Arbete med styrteknik har sin grund i givare och aktuatorer. Ämnet styrteknik behandlar metoder och arbetssätt för att styra tekniska komponenter i olika styrsystem. I ämnet behandlas även säkerhetsfrågor eftersom misstag kan orsaka stora skador på både person och egendom.
Undervisningen i ämnet styrteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra arbeten med styr- och reglerteknisk utrustning. I detta ingår installation, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska komponenter och system. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera samt läsa och tolka scheman, ritningar och manualer, på både svenska och engelska. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om givare, aktuatorer samt logiska funktioner. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att upptäcka och avhjälpa fel i styr- och reglerteknisk utrustning.
I undervisningen ska både praktiska och teoretiska moment ingå. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar ett säkert och hållbart sätt att arbeta, såväl självständigt som i samverkan med andra. Undervisningen ska även stimulera elevernas nyfikenhet och problemlösningsförmåga samt bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom styrteknik.
Undervisningen i ämnet styrteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera sitt arbete samt installera, driftsätta och underhålla styr- och reglertekniska komponenter och system på ett säkert sätt.
- Förmåga att tolka och använda scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system samt att dokumentera sitt arbete.
- Förmåga att felsöka och åtgärda fel i styr- och reglertekniska komponenter och system.
- Kunskaper om givare, aktuatorer och logiska funktioner.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar sitt arbete och utför med viss säkerhet installation, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska komponenter och system. Eleven utför det praktiska arbetet på ett säkert sätt.
Eleven använder med viss säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system. Eleven gör en enkel dokumentation av sitt eget arbete.
Eleven felsöker och åtgärdar med viss säkerhet fel i styr- och reglertekniska komponenter och system.
Eleven visar godtagbara kunskaper om givare, aktuatorer och logiska funktioner.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar sitt arbete och utför med säkerhet installation, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska komponenter och system. Eleven utför det praktiska arbetet på ett säkert sätt.
Eleven använder med säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system. Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt eget arbete.
Eleven felsöker och åtgärdar med säkerhet fel i styr- och reglertekniska komponenter och system.
Eleven visar goda kunskaper om givare, aktuatorer och logiska funktioner.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar sitt arbete och utför med god säkerhet installation, driftsättning och underhåll av styr- och reglertekniska komponenter och system. Eleven utför det praktiska arbetet på ett säkert sätt.
Eleven använder med god säkerhet scheman över styr- och reglertekniska komponenter och system. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt eget arbete.
Eleven felsöker och åtgärdar med god säkerhet fel i styr- och reglertekniska komponenter och system.
Eleven visar mycket goda kunskaper om givare, aktuatorer och logiska funktioner.