Ämnet svetsteknik behandlar olika metoder och tekniker för sammanfogning av material. Dessutom behandlar ämnet kvalitetsbedömning av resultat.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet svetsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att sammanfoga olika material med hjälp av utrustning anpassad för materialet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika metoder för sammanfogning samt förmåga att bedöma vilken metod som är lämpligast att välja för den aktuella uppgiften. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om utrustningens funktion och användningsområden.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda tillverkningsunderlag vid sammanfogning av material. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att undvika formavvikelser och felaktigheter vid sammanfogningen samt kunskaper om hur sådana kan åtgärdas. Att tillverka produkter med rätt kvalitet är viktigt inom industriteknisk produktion. Därför ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra kvalitetsbedömning av det färdiga resultatet med hjälp av standarder.

Att arbeta med sammanfogning kan innebära risker. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet. Den ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda termer och begrepp inom svetsteknikområdet samt att kommunicera om arbetsprocesser och resultat.

Undervisningen ska betona ett problemlösande arbetssätt och ta sin utgångspunkt i verkstadsmiljö.

Undervisningen i ämnet svetsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om metoder, utrustning och material för svetsning.
  • Förmåga att svetsa med utrustning som är lämplig för materialet.
  • Förmåga att bedöma kvalitet på utfört arbete.
  • Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att kommunicera om arbetsprocesser och resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om metoder, utrustning och material för svetsning.

Eleven utför med viss skicklighet svetsning med utrustning lämplig för materialet.

Eleven gör kvalitetsbedömningar med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för området i kommunikation om arbetsprocesser och resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om metoder, utrustning och material för svetsning.

Eleven utför med god skicklighet svetsning med utrustning lämplig för materialet.

Eleven gör kvalitetsbedömningar med säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för området i kommunikation om arbetsprocesser och resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om metoder, utrustning och material för svetsning.

Eleven utför med mycket god skicklighet svetsning med utrustning lämplig för materialet.

Eleven gör kvalitetsbedömningar med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder med god säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för området i kommunikation om arbetsprocesser och resultat.