Svenskt teckenspråk för hörande – grund - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – grund på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv och sociala relationer i olika sammanhang där tecknade språk används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Den svenska dövrörelsens utveckling.

Reception

  • Tydligt svenskt teckenspråk och enkla, teckenspråkiga texter, främst i lugnt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
  • Dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion på svenskt teckenspråk, även i dramatiserad form.
  • Meddelanden och information på svenskt teckenspråk.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsningen till framställningens form och innehåll.
  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av teckenspråkiga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, bokstavering, satsbyggnad, munrörelser och icke-manuella markörer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur olika markörer används för att inleda och avsluta olika typer av samtal och teckenspråkiga texter.

Produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar på sammanhängande svenskt teckenspråk.
  • Strategier, däribland omformuleringar och frågor, för att bidra till och underlätta samtal och digital interaktion.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande samt med tydlighet, någon variation och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Tecken, bokstavering, satsbyggnad, munrörelser och icke-manuella markörer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår och tolkar det mest väsentliga av innehållet i tydligt och enkelt svenskt teckenspråk i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av teckenspråkiga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar.

I interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med tecken, fraser och meningar. Eleven använder dessutom strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt och enkelt svenskt teckenspråk i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av teckenspråkiga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.

I interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med tecken, fraser och meningar. Eleven använder dessutom strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i tydligt och enkelt svenskt teckenspråk i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av teckenspråkiga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.

I interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt med tecken, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett översiktligt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används.

Nivå 1

SVEG1000X 100 poäng