Ämnet svetsmetod TIG (tungsten inert gas) behandlar olika tekniker för sammanfogning av metaller med svetsmetoden TIG. Dessutom behandlar ämnet kvalitetsbedömning av svetsresultat.
Undervisningen i ämnet svetsmetod TIG ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i att svetsa metaller med hjälp av utrustning anpassad för materialet. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och underhålla utrustning och kringutrustning.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att tolka information från tillverkningsunderlag som används vid svetsning av material. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att minimera formavvikelser vid svetsningen samt kunskaper om hur sådana åtgärdas om de överstiger givna kravgränser. Att tillverka produkter med rätt kvalitet är viktigt inom industriteknisk produktion. Undervisningen ska därför leda till att eleverna utvecklar förmåga att kvalitetsbedöma det färdiga resultatet med hjälp av standarder. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att lösa produktionstekniska problem.
Att arbeta med svetsning kan innebära risker. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Den ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att samverka och kommunicera i alla led i produktionen.
Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i verkstadsmiljö och bidra till att eleverna utvecklar ett problemlösande arbetssätt. Den ska även stimulera elevernas intresse för teknikutveckling inom området.
Undervisningen i ämnet svetsmetod TIG ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att utföra svetsning med metoden TIG.
- Förmåga att hantera och underhålla utrustning.
- Förmåga att tolka och använda tillverkningsunderlag.
- Förmåga att bedöma resultat vid TIG-svetsning samt att hantera formavvikelser.
- Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att kommunicera om arbetsprocesser och resultat.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven utför med visst handlag TIG-svetsning.
Eleven hanterar och underhåller utrustning med viss säkerhet.
Eleven använder med viss säkerhet tillverkningsunderlag.
Eleven bedömer resultatet av svetsningen och hanterar eventuella formavvikelser eller andra felaktigheter som uppkommer med viss säkerhet.
Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för området i kommunikation om arbetsprocesser och resultat.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven utför med gott handlag TIG-svetsning.
Eleven hanterar och underhåller utrustning med säkerhet.
Eleven använder med säkerhet tillverkningsunderlag.
Eleven bedömer resultatet av svetsningen och hanterar eventuella formavvikelser eller andra felaktigheter som uppkommer med säkerhet.
Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för området i kommunikation om arbetsprocesser och resultat.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven utför med mycket gott handlag TIG-svetsning.
Eleven hanterar och underhåller utrustning med god säkerhet.
Eleven använder med god säkerhet tillverkningsunderlag.
Eleven bedömer resultatet av svetsningen och hanterar eventuella formavvikelser eller andra felaktigheter som uppkommer med god säkerhet.
Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med god säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för området i kommunikation om arbetsprocesser och resultat.