Svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – fortsättning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Kulturella företeelser i olika sammanhang där tecknade språk används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Dövas tvåspråkighet och det svenska teckenspråkets förhållande till tal- och skriftspråk i olika situationer.

Reception

  • Tydligt svenskt teckenspråk och teckenspråkiga texter, främst enkla och i lugnt tempo, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal, intervjuer och enkla nyheter.
  • Berättelser och annan fiktion.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa avläsning till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Sökning och värdering av innehåll i ett urval av teckenspråkiga källor av olika slag, utifrån olika syften.
  • Språkliga företeelser, till exempel satsbyggnad, munrörelser och icke-manuella markörer och annan grammatisk struktur, i det språk som eleverna möter.
  • Hur vanliga sammanbindande tecken, uttryck och grammatiska signaler används för att skapa språkligt sammanhängande helheter.

Produktion och interaktion

  • Samtal och diskussion, där eleverna berättar, beskriver och instruerar.
  • Strategier för att bidra till och underlätta samtal, till exempel omformuleringar, förklaringar, återkoppling och turtagning.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet, variation och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Teckenbildning, munrörelser, icke-manuella markörer och grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer och värderar innehåll i teckenspråkiga källor av olika slag samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt. Eleven använder dessutom strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett enkelt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer och värderar innehåll i teckenspråkiga källor av olika slag samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett översiktligt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i svenskt teckenspråk i olika sammanhang. Eleven väljer och värderar innehåll i teckenspråkiga källor av olika slag samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt och med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar på ett utvecklat sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Nivå 1

SVEO1000X 100 poäng

Nivå 2

SVEO2000X 100 poäng