Svenskt teckenspråk för hörande – nybörjare - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet svenskt teckenspråk för hörande – nybörjare på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer och platser.
  • Åsikter och känslor.
  • Vardagsliv i olika sammanhang där tecknade språk används.

Reception

  • Tydligt svenskt teckenspråk och korta, enkla teckenspråkiga texter, främst i långsamt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion på svenskt teckenspråk, även i dramatiserad form.
  • Meddelanden och information på svenskt teckenspråk, till exempel vägbeskrivningar.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade teckenspråkiga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
  • Grundläggande principer för det svenska teckenspråkets gestuella-visuella struktur.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, munrörelser och icke-manuella markörer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord bokstaveras och används på svenskt teckenspråk i olika situationer.

Produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Tecken, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, frågor och visualisering.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig med tydlighet. Bokstavering, tecken, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt icke-manuella markörer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår enkel bokstavering, vanliga tecken och enkla fraser i tydligt och enkelt svenskt teckenspråk i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven hittar enkel information i anvisade teckenspråkiga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med bokstavering, enstaka tecken och fraser.

I interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med bokstavering, enstaka tecken och fraser. Eleven använder dessutom strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt och enkelt svenskt teckenspråk i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven hittar enkel information i anvisade teckenspråkiga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med bokstavering, fraser och meningar.

I interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med bokstavering, tecken, fraser och meningar. Eleven använder dessutom strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i tydligt och enkelt svenskt teckenspråk i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven hittar enkel information i anvisade teckenspråkiga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.

I interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med tecken, fraser och meningar. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på svenskt teckenspråk, förhållanden i olika sammanhang där språket används.

Nivå 1

SVEY1000X 100 poäng