Tätskikt – våtrum - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet tätskikt – våtrum på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsprocesser och metoder

  • Övergripande om måleribranschens riktlinjer och branschregler för våtrumsarbete, till exempel enligt Måleribranschens våtrumskontroll (MVK).
  • Branschens ansvar för att främja ett hållbart byggande.
  • Olika typer av tätskikt och ytskikt i våtrum.
  • Olika arbetsprocesser och metoder med vanligt förekommande tätskiktssystem för våtrum.
  • Arbetsprocesser och metoder vid under- och färdigbehandlingar av olika underlag i våtrum, till exempel nya och tidigare behandlade ytor.
  • Lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet, däribland arbetsmiljölagen.

Planering och utförande

  • Tolkning av ritningar, arbetsbeskrivningar, rumsbeskrivningar, utförandekrav och toleranskrav samt metoder för att identifiera felkällor och avvikelser i arbetsprocessen.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Beräkningar av materialåtgång.
  • Täckning och skydd av olika ytor vid tätskiktsarbeten.
  • Underarbeten i våtrum i enlighet med branschregler.
  • Arbeten med vanligt förekommande system för fuktspärrning och tätskikt i våtrum utifrån produktbeskrivningar och i enlighet med branschregler.
  • Färdigbehandlingar med olika typer av ytskikt av nya och tidigare behandlade ytor i våtrum i enlighet med branschregler.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Resursanvändande kopplat till arbetsuppgiften, däribland val och användning av material med hänsyn till kvalitet och kostnader samt hälso- och miljöaspekter.
  • Val, hantering och användning av material för under- och färdigbehandling i våtrum, utifrån materialens egenskaper, användningsområden och uppbyggnad samt i enlighet med materialens säkerhetsdatablad.
  • Val, hantering och användning av godkända material för fuktsäkring av våtrum i enlighet med säkerhetsdatablad.
  • Hantering, förvaring och skyddande av byggmaterial och byggnadsdelar samt sortering av byggavfall och restprodukter.
  • Val och användning av hjälpmedel för avståndsmätning, avvägning och lodning.
  • Val, användning och vård av för arbetsuppgiften lämpliga verktyg, maskiner och tillsatsutrustningar.

Säkerhet

  • Boverkets byggregler (BBR) och bestämmelser som gäller brandfarliga arbeten.
  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker med asbest, mögel, kvartsdamm och polyklorerade bifenyler (PCB) och risker med felaktiga arbetsställningar.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder vid fuktsäkring av våtrum.

Eleven planerar arbetsuppgifter för fuktsäkring av våtrum. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder vid fuktsäkring av våtrum.

Eleven planerar arbetsuppgifter för fuktsäkring av våtrum. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder vid fuktsäkring av våtrum.

Eleven planerar arbetsuppgifter för fuktsäkring av våtrum. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

TATS1000X 100 poäng