Betyget E
Eleven genomför den valda idrotten tekniskt och taktiskt med godtagbar kvalitet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt hur den påverkas av träning, kosthållning och återhämtning kopplat till den idrottsliga prestationen.
Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med viss säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier. I sin träning prövar eleven på ett i huvudsak strukturerat sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra tränings- och tävlingsresultaten.
Eleven visar godtagbara kunskaper om skador samt tar med viss säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa vid träning och tävling.
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika tävlings- och träningsmiljöers inverkan på den idrottsliga utvecklingen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssammanhang.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven genomför den valda idrotten tekniskt och taktiskt med god kvalitet.
Eleven visar goda kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt hur den påverkas av träning, kosthållning och återhämtning kopplat till den idrottsliga prestationen.
Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier. I sin träning prövar eleven på ett strukturerat sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra tränings- och tävlingsresultaten.
Eleven visar goda kunskaper om skador samt tar med säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa vid träning och tävling.
Eleven visar goda kunskaper om olika tävlings- och träningsmiljöers inverkan på den idrottsliga utvecklingen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssammanhang.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven genomför den valda idrotten tekniskt och taktiskt med mycket god kvalitet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt hur den påverkas av träning, kosthållning och återhämtning kopplat till den idrottsliga prestationen.
Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med god säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier. I sin träning prövar eleven på ett välstrukturerat sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra tränings- och tävlingsresultaten.
Eleven visar mycket goda kunskaper om skador samt tar med god säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa vid träning och tävling.
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika tävlings- och träningsmiljöers inverkan på den idrottsliga utvecklingen.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssammanhang.