Tävlingsidrott - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet tävlingsidrott på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Regler, teknik och taktik inom den valda idrotten.
  • Grundläggande anatomi och fysiologi kopplat till idrottslig utveckling.
  • Kosthållningens betydelse vid träning och tävling.
  • Träningsmetoder för uthållighet, styrka, rörlighet, snabbhet och koordination i den valda idrotten.
  • Ämnesspecifika begrepp och teorier i relation till träning och tävling.
  • Planering, genomförande och utvärdering av tränings- och tävlingsprogram för den valda idrotten.
  • Grundläggande idrottspsykologi samt exempel på idrottspsykologisk träning.
  • Vanligt förekommande skador och deras uppkomst inom den valda idrotten samt omhändertagande vid skada.
  • Idrottsmiljöns betydelse för individens utveckling ur ett holistiskt perspektiv.
  • Kommunikation och samarbete som syftar till en idrottslig utveckling.
  • Idrottens betydelse i samhället samt idrottens värdegrund utifrån de grundläggande principer som beslutats av Riksidrottsförbundet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför den valda idrotten tekniskt och taktiskt med godtagbar kvalitet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt hur den påverkas av träning, kosthållning och återhämtning kopplat till den idrottsliga prestationen.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med viss säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier. I sin träning prövar eleven på ett i huvudsak strukturerat sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra tränings- och tävlingsresultaten.

Eleven visar godtagbara kunskaper om skador samt tar med viss säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa vid träning och tävling.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika tävlings- och träningsmiljöers inverkan på den idrottsliga utvecklingen.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför den valda idrotten tekniskt och taktiskt med god kvalitet.

Eleven visar goda kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt hur den påverkas av träning, kosthållning och återhämtning kopplat till den idrottsliga prestationen.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier. I sin träning prövar eleven på ett strukturerat sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra tränings- och tävlingsresultaten.

Eleven visar goda kunskaper om skador samt tar med säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa vid träning och tävling.

Eleven visar goda kunskaper om olika tävlings- och träningsmiljöers inverkan på den idrottsliga utvecklingen.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför den valda idrotten tekniskt och taktiskt med mycket god kvalitet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt hur den påverkas av träning, kosthållning och återhämtning kopplat till den idrottsliga prestationen.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med god säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala ämnesspecifika begrepp och teorier. I sin träning prövar eleven på ett välstrukturerat sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra tränings- och tävlingsresultaten.

Eleven visar mycket goda kunskaper om skador samt tar med god säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa vid träning och tävling.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika tävlings- och träningsmiljöers inverkan på den idrottsliga utvecklingen.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssammanhang.

Nivå 1

TAVL1000X 100 poäng

Nivå 2

TAVL2000X 100 poäng